Pagina 38 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl APRIL 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK38
Technisch kan de hoogwerker meer heb-
ben, maar bij een dergelijke golfslag heeft
de kapitein waarschijnlijk alle mensen al
van het dek af gehaald. Voor de meeste
schepen is zeetoestand 4 het maximale
waarbij de OPTS kan worden gebruikt.
Uitdagingen
Niet onlogisch bij een volledig nieuwe ap-
plicatie liep het bedrijf bij de engineering
tegen een aantal problemen aan. In de
beginfase was de vraag vooral: leuk be-
dacht, maar werkt het ook? Lift2Work
heeft eerst een heel dynamische analyse
gemaakt of compensatie ten opzichte van
de scheepsbewegingen mogelijk zou zijn.
Op een schip van een bedrijf dat offshore-
diensten verleent, kon het bedrijf wat me-
tingen verrichten. Op basis daarvan heeft
ControlLab een aantal modellen gebouwd
en daar simulaties op losgelaten. Daar
zijn ook verschillende modellen van hoog-
werkers op getest.
Een andere uitdaging was wet- en regel-
geving. Omdat er nog geen offshore-
hoogwerker bestaat, zijn er ook geen test-
methode en keurmerk voor. Die zijn er
wel voor kranen en gangways, maar de
OPTS zit daar precies tussenin: het is
beide. Lift2Work heeft voor de certifice-
ring voor DNV-GL gekozen.
Rooswinkel: “Hoogwerkers op het land
moeten in Europa voldoen aan EN 280.
Wij hebben deze norm gebruikt omdat
deze het meest geschikt en het meest ge-
specificeerd is. Verder hebben wij DNV-GL
358 voor de offshore gebruikt om het ont-
werp uiteindelijk te toetsen, zodat de
OPTS voldoet aan alle veiligheidseisen en
de klant de machine kan gebruiken en
verzekeren. Dat gaat ver: hoe ga je om
met brandveiligheid, verlichting, redun-
dantie, remote control. Die normen ver-
wijzen weer naar detailnormen voor bij-
voorbeeld bedrading en drukvaten.”
Bestaande gangway-systemen worden
verkocht, geleased of verhuurd met of
zonder bedienings- en onderhoudsperso-
neel. Rooswinkel: “De markt heeft aange-
geven dat ze dit soort systemen wil kopen.
Volgens onze berekeningen is het voor
bedrijven inderdaad economischer om de
systemen te kopen en zelf te bedienen.
Verhuren zou voor ons lucratief kunnen
zijn, maar je hebt een bepaalde investe-
ring nodig, er ligt kapitaal vast, je hebt
een lange terugverdientijd en je draagt
zelf de onderhoudskosten. Onze voorkeur
gaat uit naar verkopen.”
Het doel is om het systeem eind mei,
begin juni te introduceren. Rooswinkel:
“We laten zien dat het werkt en wat het
systeem doet en kan. We hebben de tech-
nologie, engineering en intellectueel ei-
gendom in eigen huis, we hebben een
paar goede Nederlandse samenwerkings-
partners met onder andere Parker Hanni-
fin, IHC Vremac, PTS en Elma. Behalve de
OPTS zelf bieden we ook service- en on-
derhoudscontracten en trainingen voor
bediening en onderhoud aan. We hebben
hiervoor een opleidingstraject ontwikkeld
met onder meer virtual reality. Certifice-
ring zal vermoedelijk een eis worden van
verzekeraars.”
Hydrauliek
Toen zijn idee voor een hoogwerker voor
de offshore zich ontwikkelde, benaderde
Rooswinkel een aantal partijen voor
advies en engineering. Na het nodige
overleg en simulaties werd gekozen voor
hydraulische aandrijving en niet voor
elektrische. Met zijn achtergrond in de hy-
drauliek (onder andere bij Flexion en IHC)
heeft hij veel ervaring opgedaan bij de
engineering, bouw en exploitatie van hy-
draulische systemen in de offshore en
baggerwereld. Rooswinkel zegt hierover:
“Wij concludeerden dat hydrauliek voor
Aggregaat en hoogwerker passen samen in een 40’ zeecontainer.
Lift2Work werkt zoveel mogelijk samen met Nederlandse partners. Het mechanisch deel
van de OPTS wordt gebouwd door Tillen BV in Utrecht.
22-23-24-25_lift2work.indd 38 11-04-18 14:25