Pagina 37 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2018

TECHNIEK Hydraulisch
www.AT-aandrijftechniek.nlAPRIL 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 37
afhankelijk van de te tillen hoogte, de af-
stand tussen schip en constructie en de
weersomstandigheden, dertig tot veertig
seconden. Behalve mensen kan het sys-
teem als een kraan materialen en gereed-
schappen naar boven (of beneden) bren-
gen.
De Lift2Work werkt niet alleen omhoog,
maar ook omlaag. De mast met het plat-
form kan omlaag worden gericht om
drenkelingen uit het water te halen. Dit is
een belangrijk onderscheidend punt ten
opzichte van bestaande gangways maar
van andere reddingsmethoden. Bij ‘man
overboord’ is de Lift2Work sneller bene-
den dan een reddingsboot. Rooswinkel:
“Tijdens gesprekken met klanten kom je
er achter, dat klanten meer willen doen
dan alleen mensen overzetten. Ze willen
kunnen zandstralen, schoonmaken, schil-
deren, inspecteren, brand blussen. Wij
hebben er voor gekozen om eerst de
OPTS geschikt te maken om mensen en
lasten over te zetten. Als klanten straks
voorzieningen willen hebben voor die an-
dere taken, kunnen wij de OPTS daarop
vrij gemakkelijk aanpassen.”
“Die reddingsfunctie was een serieuze
vraag uit de markt: olie- en windenergie-
bedrijven zien de OPTS als een tool voor
interventie. Als iemand in het water be-
landt, móet de kapitein actie ondernemen
om die man uit het water te halen. Op dat
moment gaat alle regelgeving overboord
en mogen technische grenzen worden
overschreden. Omlaag reiken is echter
een functie met relatief veel impact op het
ontwerp en de besturing. Omdat bij neer-
gelaten mast de zwaartekracht precies
andersom inwerkt op het mechanisch en
hydraulisch systeem, moest wel de bestu-
ring enigszins worden aangepast.”
Uitvoering
Het voordeel van de Lift2Work ten op-
zichte van bestaande horizontale overzet-
systemen (gangways) is, dat het systeem
maar een derde van de massa heeft, ook
maar een derde kost en drie functionali-
teiten heeft. Het systeem kan reddings-
werk doen, mensen overzetten en lasten
optillen.
De OPTS wordt vanaf het platform be-
diend. De bak is ontworpen voor vier per-
sonen (inclusief bedieningsman) van on-
geveer 100 kg (inclusief bagage) over
24 m. Als het schip dichterbij kan en mag
komen, kan het systeem ook zes man over
18 m overbrengen. Bij het overzetten van
bemanning gaat de operator altijd mee in
de bak. In dit geval bedient hij de OPTS
met een bedrade controller. Blijft de ope-
rator op dek / aan wal – bij het overheve-
len van een vracht – dan bedient hij het
systeem met een draadloze controller. Dit
garandeert maximale veiligheid: de oren
en ogen van de operator zijn altijd op de
meest ideale plek.
De Lift2Work kan hoogten tot 20 m boven
het dek overbruggen en is snel (binnen
een halve dag) te monteren en demonte-
ren.
Ivo Etman is projectmanager voor Lift-
2work. “De OPTS wordt aangedreven
door twee motoren van 76 kW, waarvan
er eentje bij gebruik constant draait. Er is
alleen een elektra-aansluiting nodig.
De voeding kan direct van het boordnet
komen of via een apart opgestelde gene-
rator. Een werk- of bevoorradingsschip
kan het maximaal gevraagde vermogen
van 130 kW meestal gemakkelijk leveren.
Zo niet, dan is een dieselaggregaat van
150 kW of 200 kW voldoende.”
Besturing en hydraulisch aggregaat zijn
geïntegreerd in een 40’ zeecontainer
(Flatrack), zodat ze goed beschermd zijn
tegen offshore-omstandigheden en het
systeem snel is te vervoeren. Een groot
voordeel is dat het systeem geen voetstuk
(pedestal) nodig heeft, wat de montage
en demontage van het systeem vergemak-
kelijkt. Omdat de OPTS hoger komt dan
bestaande systemen, kan het vanaf klei-
nere (goedkopere) werkschepen of an-
dere dekken functioneren. Uiteraard moet
de container vast op het dek worden ge-
monteerd om te voorkomen dat deze bij
een flinke zeegang gaat schuiven.
De deiningscompensatie treedt in wer-
king op het moment dat het platform vol-
doende vrijboord heeft ten opzichte van
het dek. Als het meetsysteem meet dat er
een bepaalde deining is, schakelt de be-
sturing automatisch de compensatie in. In
de praktijk kan de OPTS veilig worden ge-
bruikt bij een golfslag tot 2,5 m à 3 m.
4
Het Offshore People Transfer System (OPTS) doet wat de naam zegt: het systeem tilt maximaal zes mensen van
een schip naar een plaats op een vaste constructie.
Het totale systeem neemt aan dek maar weinig ruimte in.
22-23-24-25_lift2work.indd 37 11-04-18 14:25