Pagina 34 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl APRIL 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK34
Veel goede ideeën, nog weinig
toepassingen voor hybride techniek
Bij het efficiënter en schoner maken van bouwmachines zijn er talloze inno-
vatieve bedrijven die allemaal voor een deel van het probleem oplossingen
hebben. Vaak volgen ze originele denkrichtingen, bleek tijdens het Electric &
Hybrid Industrial Vehicle Technology Symposium 2017, afgelopen november
in Keulen. Uiteindelijk zal blijken welke toepassingen blijvend zullen zijn en
welke worden bijgezet in het museum van lang vergeten innovatie.
Aandrijftechniek laat er een aantal de revue passeren.
[tekst] Bert Roozendaal
Niet zelden is het principe allang be-
kend maar met moderne materialen en
veel elektronica beter uitgevoerd. Daar-
mee is de slag om wie uiteindelijk welke
componenten kan en mag leveren in volle
gang.
Jim Castelaz van Motiv Power Systems uit
Californië toonde een mogelijke oplos-
sing voor het probleem dat elke toepas-
sing om andere software voor accu’s en
converters vraagt. Hij toonde een univer-
seel ‘shared operation’ software platform.
Castelaz ontwikkelde als het ware een
soort Windows voor elektrische voertui-
gen met een open code waaraan steeds
nieuwe applicaties voor specifieke toepas-
singen kunnen worden toegevoegd. Zij
het voorlopig door Motiv zelf en niet door
derden. Daarmee ontstaat er een soort
black box die kan samenwerken met een
breed scala merken accu’s en converters.
Alleen werkt Motiv nu vooral voor elek-
trisch aangedreven schoolbussen en huis-
vuilauto’s en nog niet voor bouwmachi-
nes. Maar de denkrichting is interessant.
Micro en mild hybrids
Dr. Athanasios Alexis van het Engelse Avid
Technology werkt aan micro- en mild hy-
brid technieken die direct door de motor
aangedreven aggregaten vervangen en
efficiënter zijn. Naast de hydrauliek is de
koeling de grootste energievreter omdat
bouwmachines relatief veel stilstaand
werken. Dat wordt nu vaak met één grote
hydraulisch aangedreven fan opgelost.
“Door alle hulpaggregaten elektrisch op
24 V of nog liever 48 V aan te drijven, kan
de motor zelf kleiner worden,” aldus
Alexis. “Een probleem daarbij is dat de
standaard dynamo daar niet genoeg
stroom voor levert. Dat kan worden opge-
lost door die te vervangen door een gene-
rator die direct aan de krukas gekoppeld
is en ook een regeneratiefunctie heeft.”
Als voorbeeld liet Alexis zien hoe zijn be-
drijf bij een Caterpillar 777f dumptruck de
koeling elektrisch optimaliseerde waar-
door er 70 kW minder energie nodig is
om het gevaarte binnen de goede
bedrijfs temperatuur te houden en er
15 procent brandstof wordt bespaard. An-
dere vormen van micro hybride oplossin-
gen zijn het toepassen van elektrisch aan-
gedreven water- en hydrauliekpompen.
Dat geeft bovendien veel meer flexibiliteit
in de architectuur van een voertuig.
Om de pieken uit te vlakken, ziet Avid
Technology mild hybrid oplossingen in
het elektrisch aandrijven van de wielen en
draaikransen met naafmotoren. “Dat
geeft regeneratiemogelijkheden. Wij den-
ken dat met een 48 V structuur een bouw-
machine tot 80 procent minder energie
nodig heeft en dus met een kleinere
motor toe kan. Micro en mild hybrids bie-
den zo potentieel in al die gevallen waar
een compleet elektrisch aangedreven ma-
chine niet haalbaar is. En omdat je elektri-
sche componenten overal kunt plaatsen
krijg je behalve een flexibele architectuur
ook een veel eenvoudiger layout van alle
leidingen.”
Iets soortgelijks maar dan drastischer
wordt ook gedaan door Visedo uit Finland
(thans Danfoss Mobile Electrification), dat
speciaal voor zware industriële machines
hybride oplossingen aanbiedt waarbij
men zich focust op het terugdringen van
de parasitaire verliezen in de aandrijflijn.
Hierbij gaat men uit van een elektrische
Avid Technology verving het koelaggregaat van een Caterpillar 777f
dumptruck door digitaal aangestuurde elektrische ventilatoren. De
brandstofbesparing is 15 procent (foto: Avid Technology).
34-35_hybrides.indd 34 11-04-18 14:24