www.AT-aandrijftechniek.nl APRIL 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK12
trische accuset wordt nu een hydraulische
accumulator gebruikt. Belangrijk voordeel
is dan het lage gewicht van de hydrauli-
sche accumulator in vergelijking met het
elektrisch accupakket.
In het zwaar transport, grondverzetmachi-
nes en stadsbussen zien we momenteel
veel ontwikkeling voor de hydraulisch hy-
Afb. 9 Freudenberg ontwikkelde speciaal voor hybride oplossingen nieuwe lichtgewicht accumulatoren (foto: Freudenberg Sealing Technology).
bride serie oplossing. Het feit dat toch al-
tijd een groot aantal aandrijvingen (alle
cilinders) hydraulisch zullen blijven,
maakt het begrijpelijk dat de hydraulisch
hybride oplossing de voorkeur geniet
boven de deels elektrisch hybride oplos-
sing.
Floating cup principe
Innas te Breda heeft een serie hybride
aandrijving ontwikkeld (afb. 6). De rug-
gengraat van dit ‘Hydrid’ systeem wordt
gevormd door het hogedruk railsysteem
(Common Pressure Rail = CPR). Dit sys-
teem verzamelt en verdeelt al het vermo-
gen in het voertuig. Aan de hoge druk-
zijde heerst een druk tussen 200 bar en
400 bar.
De aanwezige verbrandingsmotor levert
al zijn energie via een pomp met constant
slagvolume. Het motorkoppel is recht
evenredig met de hydraulische druk in de
hogedruk accumulator en varieert dien-
tengevolge altijd tussen 50 procent en
100 procent van het maximum koppel.
Het gebruik van de verbrandingsmotor
onder lage belasting wordt hierdoor ver-
meden. Ieder wiel heeft vervolgens zijn
eigen aandrijfmotor, een motor met vast
slagvolume. Het koppel van deze wielmo-
scheidingswand
olie
hoge
druk
lage
druk
olie
hogedrukzuiger
lagedrukzuiger
omgevingsdruk
lagedruk
voorbelasting
zuigerstang
N2 extra volume (optie)
N2
Afb. 10 Een speciaal voor hybride oplossingen ontworpen hogedruk en lagedruk accumulator
(bron: Hydac, illustratie: Ron de Haer).
08-09-10-11-12-13_hydraulischhybride.indd 12 11-04-18 14:23