Pagina 4 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl APRIL 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK4
Duitsers
Duitsland is voor Nederland best belangrijk.
Zeker op industrie- en technologisch gebied
doen Duitsers iets goeds. Ze bouwen kwali-
tatief hoogwaardige machines, productie-
systemen, componenten en zijn volop met
Industrie 4.0 bezig. Maar Duitsers zijn ook
fanatiek en ‘eager’ om de beste te zijn, niet
alleen op technologisch vlak maar, om een
‘willekeurig’ voorbeeld te noemen, ook op
sportief gebied. Dat zien we terug in onder-
meer voetbal, waar ze het toch wel iets beter
doen dan onze eigen ‘Mannschaft’. Onlangs
was ik te gast bij een bedrijfsevent van een
grote sensorleverancier in Essen. Als enter-
tainment gingen we ’s avonds met een groep
van achttien Duitsers en twee Nederlanders
slotcar-racen. U weet wel, autootjes in schaal
1 op 43, die met een kleine elektromotor en
twee sleepankertjes, met een noodgang over
een racebaan vliegen. Nu was het in Essen
geen kleine racebaan, nee, het traject was
wel 25 meter lang met bochten en viaduc-
ten. Er konden acht raceauto’s tegelijker-
tijd tegen elkaar strijden. Een computer uit
de jaren tachtig hield de rondetijden bij. Er
moest echter eerst gegeten en gedronken
worden. Bier konden we zelf pakken uit een
grote koelkast. Daarna konden we gaan
racen. Zelf had ik één biertje op (een lekkere
Weizen, ook daar zijn Duitsers goed in), maar
sommige Duitsers hadden net iets meer ge-
dronken. Werden ze daardoor roekeloos en
joegen ze daarom de kleine racertjes regel-
matig uit de bocht in de vangrails? Zelf reed
ik uitermate behoedzaam, was zeker niet de
snelste, maar hield mijn autootje bijna con-
tinu op baan. Daardoor koerste ik uiteinde-
lijk na acht heats op de overwinning af! Wat
een heerlijk gevoel om daar op plek 1 op het
erepodium te staan. Een enkele Duitser te-
kende nog protest aan, maar de Windows
3.1 computer loog niet. Winnen van Duitsers,
tsja, best een lekker gevoel!
ABB neemt B&R over
ABB heeft de overname aangekondigd van het
Oostenrijkse B&R. De combinatie van B&R’s inno-
vatieve producten, software en oplossingen voor
de moderne machine- en fabrieksautomatisering
en ABB’s aanbod in robotica, procesautomatise-
ring, digitalisering en elektrifi catie moet leiden
tot een stevige positie in de industriële automati-
sering. ABB neemt een grote stap in de uitbrei-
ding van haar digitale aanbod door het combine-
ren van haar portfolio van digitale oplossingen,
ABB Ability, met B&R’s sterke applicatie en soft-
ware platforms, installed base en op maat ge-
maakte automatiseringsoplossingen. “B&R is een
juweeltje in de wereld van de machine- en fa-
brieksautomatisering en deze combinatie is een
once-in-a-lifetime kans. Deze transactie betekent
een ware mijlpaal voor ABB, aangezien B&R de
kloof binnen ABB’s automatiseringsaanbod zal
sluiten. Dit is een perfecte pasvorm en zal ervoor
zorgen dat wij de enige industriële automatise-
ring provider zijn die klanten het hele spectrum
van de technologie en software-oplossingen rond
meet- en regeltechniek, bediening, robotica, digi-
talisering en elektrifi catie kan bieden,“ aldus ABB
CEO Ulrich Spiesshofer. “Deze overname past per-
fect bij onze Next Level strategie. Met onze digi-
tale aanbod en onze installed base van meer dan
70 miljoen aangesloten apparaten, 70.000 bestu-
ringssystemen en nu meer dan 3 miljoen geautomatiseerde machines en 27.000 fabrieksinstallaties
over de hele wereld, maken we onze gecombineerde wereldwijde klantenbestand klaar voor de
enorme mogelijkheden die Industrie 4.0 biedt.”
Festo toont Motion Terminal
Na enkele weken spanning en diverse on-
line teasers heeft Festo offi cieel haar Mo-
tion Terminal voor het eerst gepresen-
teerd, eerst online en later live op de Han-
nover Messe. Festo heeft enkele jaren
gewerkt aan de ontwikkeling van de Mo-
tion Terminal en spreekt zelf van een re-
volutie in de automatisering. De Motion
Terminal moet gezien worden als het sa-
menspel tussen elektrische en pneumati-
sche aandrijvingen in combinatie met
besturingstechniek en automatiserings-
software. De Motion terminal is een pro-
grammeerbaar platform, voorzien van
intelligentie en vanzelfsprekend gekop-
peld aan de cloud. Voor het eerst kunnen
pneumatische functies worden gewisseld door gebruik te maken van apps – zonder de hardware
te veranderen. Meer dan vijftig verschillende losse componenten kunnen nu worden vervangen
door één platform, aangestuurd met motion apps. De basis voor een lerende machine. Functies
toewijzen via software heeft als bijkomend voordeel dat de machinewerking veel minder zichtbaar
is (en dus veiliger), minder vatbaar voor invloeden van verschillende monteurs (omdat de instel-
lingen worden gedaan via de apps) en ook onderhoud wordt veel gemakkelijker door de reduce-
ring van reserveonderdelen. De Motion Terminal wordt later dit jaar uitgerold in Europa. Dan gaan
we ook uitgebreid in op de technologie en werking hiervan.
Paul Quaedvlieg
p.quaedvlieg@eisma.nl
@Tech_journalist
Volgens ABB is B&R een juweeltje in de wereld van de
machine- en fabrieksautomatisering
(foto: Aandrijftechniek).
Meer dan vijftig verschillende losse componenten kunnen nu
worden vervangen door één platform, aangestuurd met motion
apps (foto: Festo).
04-05-06_Nieuws.indd 4 13-04-17 15:22