Pagina 34 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl APRIL 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK34
Nieuwe aandrijfspecialist
levert maatwerk
Toen Framo Morat eind vorig jaar besloot de Nederlandse vestiging te slui-
ten, was dit voor Marcel Perdon het startsein voor een nieuw avontuur in
aandrijfland. Hij richtte Drivetecno op, dat zich met ‘specialistisch maatwerk’
focust op verschillende marktsectoren. Dat de bedrijfsnaam met dezelfde vijf
letters eindigt als die van Transtecno is geen toeval. Beide bedrijven maken
deel uit van de Transtecno Groep en werken, ieder met hun eigen specia-
lismes, nauw samen bij de oplossing van projecten. Volgens Jos van Tuyl,
directeur van Transtecno, is daarbij sprake van een fraaie synergie. Vandaar
dat beide bedrijven straks ook onder één dak zitten, waarvoor op industrie-
terrein De Wieken in Amersfoort momenteel een nieuw bedrijfspand verrijst.
[tekst] Frank Senteur
Duitsland vooral gaan focussen op grote
projecten, waarbij je moet denken aan de
afname van (vele) duizenden componen-
ten. Dat is in ons land nauwelijks aan de
orde, maar dat neemt niet weg dat we als
Framo Morat specialist, onder de vlag van
Drivetecno, binnen de Benelux blijven
functioneren als exclusieve distributeur
met service- en reparatiefaciliteiten. Voor
machinebouwers die zelf aandrijvingen
bouwen, produceert Framo Morat op
maat gemaakte tandwielen, wormwiel-
sets en kunststof spuitgietcomponenten.
Maar ook de bekende lineaire tandheu-
gelaandrijvingen en de MINI-actuatoren
van Framo Morat hebben we in ons pro-
gramma, inclusief de daarbij behorende
ontwerp- en selectieondersteuning.”
Verschillende sectoren
Drivetecno heeft in directeur/eigenaar
Marcel Perdon een ‘oude rot’ op het ge-
bied van aandrijftechniek in huis. Perdon
staat garant voor solide adviezen, terwijl
vanuit het magazijn in Amersfoort een
groot deel van het programma direct uit
voorraad kan worden geleverd. Ook kun-
nen producten op maat worden samenge-
steld in de eigen montage/assemblageaf-
deling, zodat men voor zowel standaard
als specials bij Drivetecno terecht kan. Als
we op hun website kijken zien we drie
duidelijke aandachtsgebieden: machine-
bouw, zwembadtechniek en agrarisch.
Hoe gaat Drivetecno dat invullen? “Met
oplossingen voor de machinebouw heb-
ben we natuurlijk veel ervaring,” stelt Per-
don. “Met name de Compacta motor-
reductoren van Framo doen het goed als
aandrijving van verstelsystemen in machi-
nes. Door de samenwerking met Trans-
tecno hebben we daar bovendien nu veel
meer oplossingen voor omdat Transtecno
zelf reductoren produceert, maar ook
haakse, co-axiale en planetaire tandwiel-
kasten. Daarin komt die synergie dus al
gelijk goed tot uiting. Voorts hebben wij
een programma lineaire actuatoren in ons
pakket, maar ook gelijkstroomaandrijvin-
gen en mechanische kogelvariatoren.
Daarnaast hebben we veel ervaring met
projecten waarbij de innovatieve duwket-
ting wordt toegepast. Dit is een ideale
lineaire aandrijving voor situaties met een
De reden dat Framo Morat stopte met
de Nederlandse vestiging heeft te maken
met een strategische beslissing,” legt Mar-
cel Perdon uit. “Men wilde zich vanuit
“
Marcel Perdon (rechts) en Jos van Tuyl buigen zich over een motorreductor
(foto: Frank Senteur).
34-35_drivetecno.indd 34 13-04-17 13:37