Pagina 29 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2017

TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlAPRIL 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 29
tieve werking van een aandrijfsysteem. De
remenergie van de aandrijvingen kan
rechtstreeks worden overgedragen op
een door een motor aangedreven aandrij-
ving (via een tussenkringkoppelaar) of,
zoals in het geval van I²PS, terug op het
net worden gezet. Net als de regeneratie-
eenheid gebruikt de luchtgekoelde om-
zetter ook IGBT-technologie, is het sy-
steem uitgerust met een alfanumeriek
toetsenpaneel en komt hij overeen met
EMC-klasse T (EN 61800-3 voor IT-netwer-
ken) en de veiligheidsnormen CE en UL.
Een stroomopwaarts gemonteerde LCL-
filter corrigeert golfvormafwijkingen in de
uitgangsspanning, waarbij zuiver vermo-
gen met lagere harmonische vervorming
wordt geproduceerd die beter geschikt is
om te worden teruggestuurd naar het dis-
tributienet. De totale harmonische vervor-
ming is minder dan 5%, vergeleken met
35% – 40% voor normale frequentieom-
vormers met zes impulsen. Omdat de ver-
loren energie wordt teruggewonnen zijn
er geen grote, met olie gevulde weer-
standsbanken nodig, waarmee energie
wordt bespaard en het ontwerp kan wor-
den vereenvoudigd.
Een complexe remchopper kon ook wor-
den gebruikt om de opwekeenheid snel-
ler te vertragen, maar daardoor zou de
kinetische energie weer verloren gaan
onder de vorm van warmte. Het zou een
groot remsysteem zijn waarvoor veel
ruimte nodig was.
Voordeel modernisering
Het resulterende opweksysteem is nu in
de stroomstootgenerator geïntegreerd,
die een maximale kortsluitstroom van
298 MVA heeft en er zijn stroomtests op
laagspanning tot 300 kA mogelijk. Tijdens
lange tests kan de stroomstootgenerator
nu worden stilgelegd om energie te be-
sparen. Vóór de upgrade was dat maar
drie keer per dag mogelijk vanwege de
tijd die nodig was om de oliegekoelde
start- of remweerstanden voldoende te
laten afkoelen. Klaus Heidelberg, mana-
ger Energy/Switching Power, I²PS: “De
mogelijkheid om de stroomstootgenera-
tor indien en wanneer nodig te stoppen
en te starten is voor ons een doorslagge-
vend voordeel van de modernisering.
Bovendien is de nieuwe aandrijving veel
energie-efficiënter dan de oude sleepring-
ankermotor. Er wordt dus op drie manie-
ren energie bespaard – het efficiënte aan-
drijfsysteem, de energie die wordt be-
spaard door de stroomstootgenerator
tijdens het opstellen uit te schakelen en
de geregenereerde remenergie, die vroe-
ger verloren ging onder de vorm van
warmte, terug op het net te zetten.
Bovendien leverde Eaton tijdens de instal-
latie en inbedrijfstelling een onmisbare
klantenservice.”
Met de aandrijvingsoplossing van Eaton
kan I²PS energie besparen dankzij de re-
generatieve mogelijkheden van de SPA-
eenheid en de SPI-omzetter. Het systeem
kan nu in twee minuten worden uitge-
schakeld en kan, wat nog belangrijker is,
in 2 minuten opnieuw worden opgestart
na lange testopstellingen – waarbij het
energieverlies door het blijven draaien
van de opwekeenheid kan worden verme-
den. De moderne, modulaire componen-
ten van de 9000X-reeks hebben een ver-
eenvoudigd ontwerp en zijn gemakkelij-
ker te onderhouden.
Alle behoeften die I²PS in het begin had,
zijn vervuld: het oude testsysteem werd
geüpgraded om het efficiënter te maken
en de problemen in verband met onder-
houd en aankoop van reserveonderdelen
zijn ook opgelost.
www.eaton.nl
De luchtgekoelde frequentieomzetter (SPI) met regeneratie-eenheid (SPA) van Eaton
bespaart energie door de remenergie van de motor terug op het net te zetten.
De 9000X-reeks van de modulaire DC-busaandrijvingen van Eaton
bestaat uit verschillende regeneratie-eenheden en frequentieom-
vormers met nominale spanningen van 0,55 kW tot 2750 kW bij
460V en 690V.
Flexibele systeemconfiguratie voor lagere bovenschommelingen:
een reeks SPI-omzetters kan met de betreffende motor worden ver-
bonden via de SPA-regeneratie-eenheid.
28-29_eaton.indd 29 13-04-17 13:36