Pagina 23 van: Aandrijftechniek – nummer 3 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nlAPRIL 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 23
TECHNIEK Elektrisch
frequentieregelaar nodig is, zijn er maar
twee leveranciers die zo’n motor aan kun-
nen sturen. Bovendien bestaat het risico
van permanente demagnetisering. Ook is
de hybride motor het meest complex van
alle types door de bijzondere rotorcon-
structie. Daarmee samenhangend is het
ook de meest kostbare motor om te fabri-
ceren.
Efficiency
De grote vraag is nu, wat is de betere, ef-
ficiëntere motor en wanneer moet ik
welke motor inzetten voor welke applica-
tie? “Als we motoren gaan vergelijken,
zien we dat zowel de SPM- als SRM-moto-
ren bijna geen rotorverlies meer hebben,”
verduidelijkt Muis. “Dat betekent een
hoger koppel, zodat er voor een kleinere
motor gekozen kan worden in vergelij-
king met een normale inductiemotor (IM).
Bij gelijkblijvende afmetingen, is er een
betere efficiency met minder warmtever-
lies.”
Kolmer Special Motors heeft een ruime
keuze aan IE4 motoren. De kleinere PM-
motoren (IEC 56 tot en met IEC 160) zijn
mechanisch gezien vergelijkbaar met de
standaard IEC-motoren. De afmetingen
komen precies overeen met de bekende
genormaliseerde elektromotor. Dat is
voor de machinebouwer een groot voor-
deel. Zo hoeft er in de bestaande machine
vaak weinig te worden aangepast om een
energiezuiniger PM-motor een plekje te
geven. Volgens Muis zijn klanten veel kri-
tischer geworden, juist bij de vervangings-
markt van elektromotoren. “Als een oude
motor vervangen moet worden, wil de
klant het liefst dat de motor zonder veel
poespas, 1 op 1 uitwisselbaar is. Dat bete-
kent dat de constructie van de machine
niet aangepast hoeft te worden. Als je dus
kiest voor een zuinigere motor en deze is
kleiner, is dat niet handig voor de klant.
We moeten dus meedenken en niet met
een kleinere motor komen, maar eentje
met dezelfde afmetingen echter een
stukje korter. De klant heeft dan toch een
zuinigere motor en hij hoeft de machine
niet aan te passen. Een win-win situatie
dus!”
www.kolmer.nl
PM-motor als generator
Een bijzonder project waar Kolmer Special Motors onlangs in participeerde was de ontwikkeling van de Blauwe
Molen van Blue Tree Energy. Een betaalbare compacte windmolen waarbij een aangepaste PM-motor dienst doet
als generator. Berend Muis: “We zijn zo’n twee en een half jaar geleden benaderd door het ingenieursbureau dat
de Blauwe Molen ontwikkelde. Ze kwamen met de
vraag of er een generator op de markt was, die een
hoog rendement levert bij een laag toerental. Wij
kwamen toen met de oplossing in de vorm van een
PM-motor als generator. Daar moest wel het no-
dige maatwerk aan gedaan worden en diverse pro-
totypes gingen eraan vooraf. Tenslotte staat zo’n
generator hoog in weer en wind en moet bestand
zijn tegen grote temperatuurschommelingen.” De
uiteindelijke productieversie levert 3 kW bij 400 V
en is voorzien van IP55 sleepcontacten. Een control-
ler zorgt voor de belasting van de generator. Aan
de buitenzijde oogt de generator als een standaard
motor met normale klemmenkast. Alleen de rotor
en de wikkelingen zijn speciaal ontwikkeld op de
generatorfunctie. Kolmer levert nu de generator op
afroep door Blue Tree Energy, die de windmolens
laat assembleren door Flevo Engineers in Emme-
loord.
Kolmer Motoren
Worden de speciale aandrijfoplossingen vaak opgelost door
Kolmer Special Motors, de standaardmotoren worden geleverd
door Kolmer Elektromotoren. Met de merken Cantoni Motors
en Cemp kan het bedrijf nagenoeg alle typen standaardmotoren
leveren. Van Cantoni levert het bedrijf diverse versies kortsluit-
anker draaistroommotoren vanaf IE1 motor tot IE4 classificatie,
poolomschakelbare motoren, 1 fase-motoren en Atex-motoren.
Cemp fabriceert vooral specifieke Atex-motoren (IEC 355), alu-
minium Atex-motoren en complete vloeistofpompen, al dan niet
met Atex. Naast het leveren van de standaard elektromotoren,
ontwerpt en produceert Kolmer Elektromotoren motoren op
maat, in overleg met de klant. Of een motor nu voorzien moet
worden van een rem, een encoder, een speciale as of externe
koeling, alles is mogelijk in overleg met Kolmer. De medewerkers
van Kolmer hebben de kennis, kunde en ervaring om tijdens de
ontwerp- en ontwikkelingsfase al mee te denken met de klant en
een project op maat goed te stroomlijnen. Een onderscheidende
factor in de wereld van elektromotoren.
Bij de Blauwe Molen (die overigens ook in andere kleu-
ren te verkrijgen is), doet een aangepaste PM-motor
dienst als een generator (foto: Blue Tree Energy).
Op klantwens kunnen de elektromotoren voorzien worden van een rem, een encoder, een
speciale as of externe koeling, alles is mogelijk (foto: Paul Quaedvlieg).
20-21-22-23_kollmermotoren.indd 23 13-04-17 13:35