Pagina 9 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2023

9
Machinebouwer kiest
eenvoud als uitgangspunt
voor elektrificatie
TEKST / FOTO’S / Festo
Links, engineer
Roshan Gangapersad,
rechtsboven de draai-
aandrijfunit ERMS en
linksonder het sluiten
van de verpakkingen
met een deksel
>
K
oppert Machines & Zonen is een Westlandse
machinebouwer die zich richt op machines voor
de land- en tuinbouw. Het bedrijf startte in 1983
met zaaimachines maar ontwerpt inmiddels
oplossingen voor de complete verwerking van
diverse producten. Van oogst- en bosmachines tot machines
waarmee de producten worden gewogen en verpakt in bijvoor-
beeld emmers of bekers. Daarbij wordt het hele proces – van
ontwerp en fabricage tot aan installatie en service – in het eigen
beheer uitgevoerd.
Van pneumatisch naar elektrisch
De afdeling engineering van Koppert altijd scherp op het verbe-
teren of uitbreiden van het portfolio. Hiermee blijven ze voorop
lopen in hun eigen markt. Engineer Roshan Gangapersad werkt
dagelijks aan innovatieve ideeën voor enerzijds standaard machi-
nes of juist specials in opdracht van een specifieke klant. Onder
andere verpakkingsmachines hebben zijn aandacht. “Grofweg
hebben we twee verpakkingsmachines”, geeft hij aan. “De
Multipacker, en daar nog een XL-uitvoering van, en de vol-
automatische beker- en emmervuller. De laatste is ontwikkeld
om stapels bekers te verenkelen en vervolgens onder een vaste
vulpositie te plaatsen. Na het afvullen van de verpakking, bij-
voorbeeld met snackgroenten, wordt een deksel aangebracht
en aangedrukt. Tevens is het mogelijk een bedrukt label aan te
brengen. Tot slot gaat de verpakking op een transportband voor
verdere verwerking of transport.”
Verhogen van de snelheid
De diverse processen in het hele traject van vullen, sluiten en
afvoeren, werden voorheen puur pneumatisch uitgevoerd.
Hiervoor werd onder meer gebruik gemaakt van een ventiel-
eiland, pneumatische (draai)cilinders en ventielen en een
luchtverzorgingsunit. Een prima en robuuste oplossing, maar
met de wens om de snelheid van het proces op te voeren door
de draaicilinder sneller te laten lopen, liep het bedrijf tegen de
grenzen van de pneumatiek aan. Daarom wilde de engineers
graag overstappen naar een elektrische aandrijving en riep de
hulp in van Festo om mee te denken over de dimensionering en
de keuze van de juiste componenten.
“We hebben verschillende oplossingen bekeken en ondervonden
steeds beperkingen. In het kader van snelheid en nauwkeurig-
heid was een servomotor bijvoorbeeld een zeer aantrekkelijke
oplossing. Deze past alleen níet in onze wens om de machine
voor onze klanten eenvoudig te houden. Wanneer onze klant
de actuator wil vervangen omdat hij een ander product gaat
draaien, dan moet hij dit eenvoudig, efficiënt en natuurlijk veilig
kunnen doen. Bij toepassing van een servomotor zou je echter
een opgeleide E-monteur moeten inschakelen om de bekabe-
ling op de juiste manier los te nemen en weer aan te sluiten en
de aandrijving weer veilig in bedrijf te nemen. Je werkt immers
ook met 230 Volt.”
Aansturing via IO-Link
Als alternatief stelde Festo de draai-aandrijfunit ERMS voor.
Deze eenheid maakt onderdeel uit van de Simplified Motion
Serie (SMS) die Festo speciaal ontwikkelde als hét antwoord
op elektrificatie. Ieder onderdeel uit deze serie is een compleet
systeem bestaande uit een as, (servo)motor en bijpassende con-
troller. Alle elementen kenmerken zich door eenvoud en zijn als
totaaloplossing afgestemd op het realiseren van punt-naar-punt
bewegingen. Deze zijn op kracht en snelheid aan te sturen door
de parameters direct handmatig op het apparaat in te geven.
Geen complexe software, geen schakelkast en geen 230 V
08-09-10_festokoppert.indd 9 24-03-2023 14:00