31
>
G
eluidsmeting van tandwielkasten en motor-
reductoren is een belangrijke activiteit in de
industrie om verschillende redenen. Het meten
van het geluid dat wordt geproduceerd door
deze componenten kan bijvoorbeeld helpen
bij het detecteren van mogelijke problemen of defecten in
de aandrijving. Hierdoor kan preventief onderhoud worden
uitgevoerd voordat de storing ernstiger wordt en tot
ongeplande downtime leidt. Daarnaast kan het meten van
geluid bijdragen aan het verbeteren van de efficiëntie en het
verminderen van de geluidsoverlast in de omgeving.
Algemeen gesteld is het doel van geluidsmetingen het
waarborgen van de veiligheid, betrouwbaarheid en efficiëntie
van machines, en het minimaliseren van de geluidsoverlast
voor werknemers en de omgeving. Door regelmatig geluids-
metingen uit te voeren en de resultaten te analyseren, kunnen
problemen in een vroeg stadium worden opgespoord en opge-
lost, wat leidt tot een langere levensduur van de machines en
een betere werkomgeving.
Akoestisch meten
Het rapport met als titel ‘Cutting through the noise;
an empirical comparison of psychoacoustic and envelope-
based features for machinery fault detection’, kwam tot stand
door samenwerking tussen Lenze Duitsland, het Institut für
Systemdynamik und Mechatronik van de Bielefeld University
of Applied Sciences en het L3S Research Center van de Leibniz
University of Hannover. Volgens de onderzoekers heeft een
akoestische foutmeting een hoog potentieel als het gaat
om het monitoren van de conditie van mechanische com-
ponenten. Maar waarom akoestisch en niet met trillings-
sensoren? We leggen deze vraag voor aan Peter Wißbrock,
master of science bij de Innovation afdeling van Lenze en aan
ing. Philipp Heidrich, Productmanagement Elektromechanik
bij Lenze. “Lenze heeft veel verschillende soorten elektro-
motoren, tandwielkasten en dus ook een enorme variatie
qua motorreductoren, van co-axiale tandwielkasten, haakse
tandwielkasten tot opsteekreductoren,” legt Wißbrock uit.
“Er is daarom bewust gekozen om akoestisch te gaan meten.
Akoestische sensoren hoeven niet te worden aangepast aan de
verschillende varianten en hoeven niet te worden gemonteerd
of gedemonteerd. Trillingssensoren moeten op een vooraf
bepaalde plek op de aandrijving worden geplaatst voor een
optimale werking, hetgeen bij een akoestische meting niet
nodig is. Echter worden achtergrondgeluiden nu wel relevant.
Hier moesten we mee leren omgaan.”
Aan akoestische foutdetectie is de afgelopen jaren weinig
aandacht besteed, vanwege het risico dat achtergrondgeluiden
in een industriële omgeving juist tot misclassificatie kunnen
leiden. Niettemin hebben akoestische signalen veel voordelen
ten opzichte van trillingsignalen, terwijl ze toch in staat zijn
om vergelijkbare prestaties te leveren.
Het onderzoek
Lenze laat in het onderzoek zien dat samples met het
geluid van motorreductoren met fouten kunnen worden
gescheiden van ‘gezonde’ motoren in een lawaaierig End-
of-Line inspectiescenario. De onderzoekers presenteren een
dataset onder de naam Lenze Production Background Noise
Voor conditiebewaking in de aandrijving probeert Lenze in principe de reeds voorhanden zijnde
data te gebruiken
In een productie-
omgeving is er veel
industriële ruis
30-31-32-33_lenzegeluid.indd 31 27-03-2023 10:12