Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2023

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel.: +31 (0) 6 24 71 79 54
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: (+31) 6 55 68 99 62
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2023 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
W
at hebben een knakworst en Red Bull gemeen? Je
kunt ze samen nuttigen, maar of dat een geslaagde
combinatie is? Niet meteen. Het zit zo. Regelmatig
gaan er op social media filmpjes viraal. Soms kijk je
er met verwondering naar en soms met afschuw. Op
de redactie zijn dit soort filmpjes regelmatig onderwerp van gesprek. Want als je op zoek bent naar
nieuws, kom je dit soort filmpjes vaker tegen. Wat te denken van de chauffeur die met zijn truck een
noodstop maakte op de A67? En daarbij de halve inhoud van zijn trailer slachtafval over zijn eigen
cabine, de trailer voor hem en de passerende auto’s kiepert. Je zult er maar met je cabriolet hebben
gereden! Het filmpje op internet zegt genoeg. Darmen, varkenskoppen, poten en zelfs een compleet
kadaver liggen daar ineens op het zeer open asfaltbeton. Het heeft wel even wat voeten in aarde
gehad om dat op te ruimen. De stank zal niet te harden zijn geweest. Je zou er spontaan vegetariër
van worden. Toch respect voor de mensen die deze rotzooi hebben opgeruimd en terloops zeggen;
‘Ook na deze klus hebben we gewoon honger en eten we een broodje knakworst!’ Dan het andere
filmpje, de landing van een propellervliegtuig op een heli-platform in Dubai. Wie het nog niet heeft
gezien kan even googelen op ‘vliegtuig’, ‘Red Bull’ en ‘helikopterplatform’. Dan is meteen te zien dat
het inderdaad mogelijk is om met een sportvliegtuigje te landen op zo’n akelig hoog platform van
een 7 sterren hotel en te remmen binnen 27 meter. Dat is namelijk de diameter van het platform.
Uiteindelijk stond het ‘licht aangepaste’ vliegtuigje al stil bij 20,76 meter. Ook best knap! Wat
hebben deze twee filmpjes nu met elkaar gemeen? Er is binnen de aandrijftechniek een bijzondere
component: de rem! Remmen spelen op veel plekken een grote rol. Immers elke aandrijving moet
ook weer tot stilstand komen. Dat kunnen we doen door de energietoevoer af te schakelen, snelheid
aan te passen, of, als er sneller moet worden gestopt, de boel af te remmen. In de industrie worden
meestal hydraulische, pneumatische, mechanische of elektrische remmen gebruikt. Afhankelijk
van de grootte van de aandrijving en de te stoppen massa. In sommige toepassingen wordt
de remenergie benut en als elektrische of hydraulische energie terug het systeem ingevoerd of
opgeslagen. Al met al een nuttig ding zo’n rem. Iets om bij stil te staan.
Knakworst met Red Bull
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
/ Tandwielproductie kan efficiënter / Welke rol speelt AI bij engineering? / Lenze luistert naar zijn motorreductoren
#2 | 2023
| ZeroCM-technologie
in strijd tegen
elektromagnetische
interferentie
01_coverlapp.indd 1 27-03-2023 08:53
Elektromagnetische interferentie
kan leiden tot het falen van
een compleet systeem, zoals
bijvoorbeeld een containerkraan.
Dus wordt EMC van de compo-
nenten steeds belangrijker. LAPP
ontwikkelde daarom de ZeroCM-
technologie in strijd tegen de
elektromagnetische interferentie.
LAPP Benelux B.V.
Van Dijklaan 16
5581 WG Waalre
Tel.: (040) 228 50 00
lappbenelux.lappgroup.com
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 27-03-2023 10:12