Pagina 14 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2023

AANDRIJFTECHNIEK | april 202314
Power Skiving kan worden gebruikt voor zowel binnen- als buitenvertanding, maar kent ook beperkingen
(foto: Van Hoof Groep)
wel een snelle ombouw mogelijk en vindt de productie plaats in
één opspanning door middel van multitask machines. Hiermee
wordt een hoge productiviteit en hoge flexibiliteit bereikt. Boren,
draaien, frezen etc., kan allemaal op één machine plaatsvinden.
Daarnaast kan Power Skiving zowel inwendige als uitwendige
vertandingen maken en is ook droge bewerking mogelijk.” Maar
het is niet alleen maar ‘halleluja’ bij Power Skiving. Volgens Smets
kent het proces ook enkele nadelen. “Voor elk tandprofiel is er
een ander gereedschap nodig. Ook beperkt de machine en deels
de technologie de moduulgrootte. Dit moduul is de verhouding
tussen de steekcirkel en het aantal tanden van een tandwiel.”
Met andere woorden, niet alle maten tandwielen kunnen met
Power Skiving worden gemaakt.
Synchronisatie Z-as en C-as
Wordt Power Skiving vergeleken met conventionele tand-
wielverspaning, dan zijn er enkele bijzondere factoren die mee-
wegen. Machinestabiliteit en nauwkeurigheid zijn van groot
belang. Zo is de synchronisatie tussen de Z-as en de C-as (spindel)
erg belangrijk. “Je moet het gereedschap en het werkstuk zien
als twee tandwielen die in elkaar draaien”, zegt Smets. Ook de
opspanning moet zeer stabiel en nauwkeurig zijn. Belangrijk is
verder de spaanvorming en de spaan-evacuatie, al dan niet onder-
steund met hogedruk koeling. Bij het te gebruiken gereedschap
bij Power Skiving is er keuze uit meerdere soorten, vormen en
materialen. Wordt het HSS versus carbide, conisch of cilindrisch
en monoblock of wisselplaten? “Metaalbedrijven die voor het
eerst gaan Power Skiven adviseer ik om te kiezen voor conisch
gereedschap”, eindigt Smets zijn presentatie. “Met een conisch
gereedschap is een correctie bij een kwaliteitsprobleem namelijk
gemakkelijker.”
Tandwielbewerkingspakket
Power Skiven is een proces dat niet zomaar op elke CNC-
machine kan worden uitgevoerd. Okuma, een van oorsprong
Japanse fabrikant van geavanceerde CNC-bewerkingsmachines,
zegt dat diverse vertandingprocessen voor tandwielen op ver-
schillende van hun standaard machines kunnen plaatsvinden.
Zo toont het bedrijf de Multus U-serie, een serie multitasking
draai-frees machines en de MU-V serie 5-assige bewerkingscen-
tra. Beide machines zijn te zien bij de Van Hoof Groep. Volgens
Werner Teunis van Okuma Benelux is optimale synchronisatie
in de machine het belangrijkste kenmerk voor Power Skiving.
“Optimale synchronisatie is alleen mogelijk indien alle aan-
drijfcomponenten van de machine in eigen huis zijn ontwikkeld
en gemaakt. Zo maakt Okuma haar eigen machinebesturing,
servo drive units, servomotoren, encoders en machinesoftware.
Hierdoor zijn we onafhankelijk van andere partijen waardoor de
synchronisatie nog nauwkeuriger op elkaar kan worden afge-
stemd.” Zo laat Teunis een foto zien van een hoog nauwkeurige
rotatie-encoder voor de assen van de 5-assige en multitasking
machines. “Deze encoder heeft een resolutie van 36.000.000
incrementen per omwenteling en hij kan snelheden aan van
12.000 omw/min. Daarnaast beschikken de Okuma’s over Work
Weight Auto Setting. De machine weet precies hoe zwaar het
werkstuk is en past de settings van de servo-aandrijvingen daarop
aan.”
Gear-programming
Nu zit een succesvolle tandwielproductie niet alleen in de
mechanica van de machine of in de specifieke gereedschappen.
De basis zit nog altijd in het ontwerp. Daarom is de software-
aansturing van de machine eveneens van groot belang. Okuma
De koppelingsdrum met inwendige vertanding van Dana Belgium
en het Power Skiving gereedschap van Sandvik Coromant
(foto: Paul Quaedvlieg)
12-13-14-15_powerskiving.indd 38 27-03-2023 13:35