45
>
De rond de twaalfhonderd accu’s worden in gelijke aantallen verdeeld over vier accuruimtes en vervolgens aan elkaar gekoppeld
2021, de tweede in april 2022. Vanaf 2023 zullen beide schepen
hun reguliere bedrijf tussen de steden Dover en Calais innemen.
Dankzij de hoogspanningsaccu’s zijn beide schepen in de
toekomst uitgerust met wereldwijd een van de grootste accu-
installaties in het maritieme bereik. De rond de twaalfhonderd
accu’s worden in het schip in gelijke aantallen verdeeld over vier
accuruimtes en vervolgens aan elkaar gekoppeld. De lithium-
ion batterijen zijn daarbij in verschillende kasten van het XRS-2
Rack-Systems ondergebracht die speciaal zijn ontwikkeld voor
scheepstoepassingen. Zo voldoen ze aan de bijbehorende regel-
geving en zijn onder meer bestand tegen agressieve, corrosieve
omgevingen; ondanks de minimale afmetingen en het relatief
lage gewicht.
De accu’s ondersteunen de dieselmotoren en maken het
mogelijk om emissieloos te manoeuvreren in de haven. Daarnaast
kunnen de 230 m lange schepen hiermee aanleggen en afmeren.
Hiermee ontzien zij het milieu en besparen in combinatie met de
dieselelektrische aandrijving aanzienlijk op de brandstofkosten.
“De toekomst van de scheepvaart is emissievrij, geluidsarm en
óf volledig elektrisch op basis van accu’s óf hybride op basis
van een systeem in combinatie met een brandstofcel,” weet Nils
Martens, manager Battery & Fuel Cell Systems bij Freudenberg
Sealing Technologies.
Kennis strategisch uitgebreid
Freudenberg wil met haar activiteiten op het vlak van accu-
systemen niet alleen het zware scheepvaartverkeer emissie-
vrij maken, maar ook economisch zinvolle aandrijvingen voor
andere branches beschikbaar maken. Hiervoor is het bedrijf in
het afgelopen jaar een ontwikkelingsproject gestart voor bussen
en cruiseschepen met partners als Newflyer, FlixBus en de Meyer
werf. De grootformaat lithium-ion accusystemen van XALT Energy,
sinds december 2018 een dochteronderneming van Freudenberg,
worden op dit moment al ingezet in stadsbussen van onder meer
New York en Los Angeles. “Pure brandstoffen zijn duur, daarom
wordt stroom als energiebron steeds aantrekkelijker,” verklaart
Martens deze trend.
Met het betrekken van XALT Energy in haar groep heeft
Freudenberg tevens de mogelijkheid in huis gehaald om
brandstofcellen te produceren. Haar knowhow ten aanzien van
brandstofcellen is bovendien strategisch verder uitgebreid met
de acquisitie van brandstofcellenproducent Elcore begin 2018.
Door deze investeringen heeft het bedrijf op het vlak van alter-
natieve of elektrische aandrijvingen met de technologieën van
de toekomst – accu en brandstofcel – een unieke positie op de
markt verworven.
Methanol brandstofcel
De focus op brandstofcellen is een logisch vervolg omdat
accusystemen meestal niet een volledige oplossing kunnen
bieden om de ongeveer honderdduizend commerciële schepen
die zich momenteel op de wereldoceanen bevinden, CO2 vrij te
maken. Vooral schepen die verre reizen maken – bijvoorbeeld
de containerschepen die van Shanghai naar Rotterdam varen –
44-45-46-47_fst.indd 45 08-03-21 16:46