44
Grote accu’s voor
grote schepen
TEKST / FST, bewerking Marjolein de Wit-Blok
FOTO’S / FST
ABB Marine & Ports bestelde onlangs speciale accusystemen
voor de aandrijving van twee veerponten van het Britse P&O.
Deze systemen leveren 8816 kWh per schip en zijn ontwikkeld
door XALT ENERGY, een onderneming uit de FREUDENBERG
SEALING TECHNOLOGIES groep. Met de overstap naar deze
accu’s dragen de bedrijven bij aan het verlagen van de
scheepsemissies in de wateren tussen Engeland en Frankrijk.
In de overeenkomst tussen beide bedrijven is een optie
opgenomen voor de levering van meer accusystemen bestemd
voor twee schepen die vanaf 2023 regelmatig de oversteek
tussen Calais en Dover zullen maken.
AANDRIJFTECHNIEK | maart 2021
P
&O beschikt in totaal over twintig schepen die niet
alleen tussen Calais en Dover varen, maar ook regel-
matig tussen Engeland, Schotland en Ierland. Per
jaar vervoert het bedrijf hiermee zo’n 9 miljoen pas-
sagiers maar produceert via de dieselaandrijvingen
ook de nodige emissies. Omdat de regelgeving op dit vlak steeds
strenger wordt en het bewustzijn wereldwijd toeneemt over de
gevolgen van het verbranden van fossiele brandstoffen, heeft het
bedrijf gekozen om de mogelijkheden van hybride voortstuwing
(diesel gecombineerd met elektrisch) te verkennen.
De schepen waarin de eerste accusystemen worden geïn-
stalleerd worden gebouwd door de Guangzhou werf in China.
ABB Marine & Ports zal het project begeleiden, is verantwoordelijk
voor de systeemintegratie en levert de elektrische aandrijfsyste-
men. Het eerste schip is gepland voor uitlevering in december
Het oversteken van het Kanaal tussen Dover en Calais wordt in de toekomst een stuk groener doordat P&O investeert in hybride aandrijvingen en accutechnologie
(FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
44-45-46-47_fst.indd 44 08-03-21 16:46