AANDRIJFTECHNIEK | maart 202128
Hoe ‘virtual modelling’
de straalmotor herdefi nieert
TEKST / Rolls-Royce, bewerking Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Rolls-Royce
De ontwikkeling van nieuwe vliegtuigmotoren zijn vooral gericht op meer effi ciency en minder CO
2
–
uitstoot. Maar wat te doen als het concept van de straalmotor/vliegtuigturbine zo goed als uit is
ontwikkeld? Vliegtuigmotorfabrikant ROLLS-ROYCE bedacht dat ze de fan van de motor moesten
ontkoppelen van de rest van de turbine. Een speciale tandwielkast bracht uitkomst. Het UltraFan-concept
was geboren en betekende een fundamentele doorbraak voor de aandrijvingen in de burgerluchtvaart.
De engineers van Rolls-Royce gebruikten in de ontwikkelfase een bijzondere digitale technologie om zover
te komen. Oftewel ‘virtual modelling’ in de praktijk.
Het verschil tussen virtual
modelling en iets ontwerpen
op een computer is substan-
tieel. Het is niet alleen de
geometrie van de componen-
ten, maar juist hoe ze werken
en hoe ze functioneel met
elkaar integreren
28-29-30-31_rolls-royceindd.indd 28 08-03-21 16:44