Pagina 13 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2021

13
gens IEC 62061 of PL e, Cat. 4, EN ISO 13849-1/-2)
voor automatiseringssystemen te realiseren. De
bijzonder compact ontworpen safety controller-
en I/O-modules, die sinds 2012 beschikbaar zijn,
kunnen modulaire machines voorzien van functi-
onele veiligheid.
Om optimaal gebruik te kunnen maken van
de volledige flexibiliteit, zijn machine-units uit-
gerust met hun eigen veiligheidscontrollers. Deze
zijn op hun beurt weer voorzien van een systeem-
gestuurde veiligheidsbesturing via het industriële
ethernet VARAN protocol. In het geval van kabel
gebonden oplossingen, volstaat één kabel voor
safety- en standaardcommunicatie. De overdracht
kan echter ook draadloos via Wi-Fi.
Veilig en flexibel tegelijk
De dynamische verbinding wordt gemaakt via
een relatief eenvoudig functiegericht inlogmecha-
nisme. Dit mechanisme vervangt de eerder vereiste
hardware switch. Om een ordelijke, veilige werking
te garanderen blijft een directe actie van de gebrui-
ker nodig. Zowel voor het inloggen als voor het los-
koppelen van machineonderdelen. Een interessante
vraag is hoe je ervoor zorgt dat de juiste substations
op de daarvoor bedachte plekken komen. Is er een
codering voor de positie nodig?
“Je hoeft het niet per se te coderen, want de
Safety-CPU van de daar gedokte machine-eenheid
neemt de bewaking over,” legt Seifert uit. Uiteraard
moet elk station een signaal afgeven aan de sys-
teembesturing, de operator en de centrale safety-
CPU dat deze klaar is voor gebruik en correct is
geïntegreerd, bijvoorbeeld met een mechanische
vergrendeling. “We laten ons systeem bewust dus-
danig toegankelijk, dat verschillende deelnemers
op verschillende punten in een productiefaciliteit
kunnen worden aangemeld.”
En dat is niet te doen met de klassieke
modulaire engineeringsmethoden? “Nee, dit is
niet mogelijk met de klassieke modulaire engi-
neeringsmethoden. Hiervoor moet de fabrikant
alle varianten ontwerpen, programmeren en
natuurlijk certificeren in ongelooflijk complexe
veiligheids processen. Denk hier bijvoorbeeld aan
het overbruggen van een noodstopcircuit door een
sleutelschakelaar wanneer een machinemodule
is gedockt.”
Certificering
In het geval van veiligheid gerelateerde
kwesties worden bij Sigmatek de certificerings-
De safety hot plug-functie van Sigmatek, die nu beschikbaar is, maakt de her-configuratie van
productiefaciliteiten tijdens productie mogelijk door sub-stations te hergroeperen
Door de bijzonder kleine bouwvorm van de controller en I/O-module ondersteunt het S-Dias safety-systeem
van Sigmatek de uitrusting van Industrie 4.0 compliant machines met systemen voor functionele veiligheid
te verminderen, afhankelijk van wat de toepassing
of de opdracht vereist. En dit kan alleen als de vei-
ligheidscomponenten kunnen worden gekoppeld
en losgekoppeld tijdens het gebruik,” stelt Hans
Seifert, CEO Sigmatek Duitsland. “Daarnaast wordt
het steeds belangrijker om wijziging aan de totale
configuratie te doen zonder met veel moeite de vei-
ligheidstechnologie aan te hoeven passen. Hoewel
deze vereisten bij grote projecten wel onder con-
trole leek, bleef de volledige flexibiliteit tot voor
kort onbereikbaar.”
Hoe werkt ‘hot swap’
De nieuwe hot-swap-functie zorgt ervoor
dat modules flexibel geïntegreerd zijn in het sys-
teem, afgemeld kunnen worden en elders in het
machine netwerk weer kunnen worden aangemeld.
De Sigmatek safety-technologie is zo ontworpen
dat de signalen via Black Channel over de betref-
fende communicatiekanalen worden getranspor-
teerd. Deze oplossing stelt machinefabrikanten
in staat, de nieuwste veiligheidsnormen (SIL 3 vol-
TEKST / Astin de Zeeuw, SigmaControl
FOTO’S / SigmaControl
>
12-13-14-15_sigmatek.indd 13 08-03-21 16:40