AANDRIJFTECHNIEK | maart 202042
H
et mag bijzonder genoemd worden,
dat Cupra twee raceversies presen-
teert, eentje conventioneel met
een krachtige benzinemotor,
de andere beschikt over vier
elektromotoren. Cupra Racing Director Jaime Puig:
“Beide auto’s zijn ontworpen en ontwikkeld om op
het hoogste niveau te acteren en de teams die ze
runnen een competitief alternatief te bieden. De
twee racers zijn ontwikkeld in lijn met het technisch
reglement en de bijbehorende vereisten voor de
TCR- en ETCR-kampioenschappen.”
Kortere ontwikkeling
Voor de ontwikkeling van bepaalde onder-
delen zette Cupra in op additive manufacturing.
3D printing biedt aanzienlijke voordelen. Een van
de belangrijkste voordelen is de productie van een
groot aantal verschillende onderdelen in korte tijd.
Op die manier kunnen op efficiënte wijze uiteen-
lopende designs worden getest en beoordeeld in
de windtunnel, en kunnen er sneller stappen in het
ontwikkelingsproces worden gezet. De componen-
ten werden voor de nieuwe raceauto’s geproduceerd
met behulp van HP’s Jet Fusion 5200 3D-printer voor
industriële toepassingen.
3D printing versnelt
ontwikkelingsproces
Het Spaanse merk CUPRA, een speciale divisie van Seat, opende
onlangs haar Cupra Garage in Barcelona. Daar werden twee
raceauto’s onthuld voor de TCR en ETCR kampioenschappen.
In aanloop naar het debuut van deze Spaanse racers heeft
Cupra volop getest met 3D geprinte componenten om het
ontwikkelingsproces te versnellen.
De Spaanse racers van Cupra komen deels uit de 3D-printer
De engineers van Cupra maakten van de diverse onderdelen verschillende versies om deze te testen in de windtunnel,
maar ook op het circuit
TEKST / FOTO’S / Cupra
42-43_3dprinting.indd 42 09-03-20 17:02