AANDRIJFTECHNIEK | maart 202036
zet. We zitten hiermee nog in de analysefase, maar uiteindelijk
willen we de nieuwste technische hulpmiddelen inzetten om
in de opleidingen de leerlingen virtueel zo goed mogelijk het
gevoel te geven dat ze ‘echt’ bezig zijn. Bijvoorbeeld oplossingen
waarbij gebruik wordt gemaakt van hologrammen en kleding met
bepaalde tactiele functies waardoor je bij werken in het lucht-
ledige toch een bepaald gevoel ontwikkelt. Maar voorlopig zullen
De Vector moet bestand zijn tegen rijden in mul zand, modder (rivierbeddingen), sneeuw, grind, sporen en heuvels of bergen met forse stijgingspercentages
Het Korps Commandotroepen (KCT) opereert in een nieuwe tijd met andere uitdagingen. Daarin
moet een goed voertuig passen als de Vector
||| BREDER TOEPASBAAR
Het voertuigplatform heet officieel GRF 5.12
(GRF=Groundforce) en is in de uitvoering voor het KCT door
de commando’s zelf gedoopt tot Vector. Het samenstel vormt
echter een standaard platform waarmee verschillende typen
voertuigen zijn te configureren zoals twee- en vierdeurs
opbouwen, ambulances, logistieke varianten enzovoorts. Dit
maakt het voertuig breder inzetbaar dan uitsluitend voor
Defensie en staat het platform op dit moment op de shortlist
bij verschillende Europese aanbestedingsprojecten. Mobiliteit,
modulariteit en tactische bruikbaarheid vormen hierbij het
onderscheidend vermogen.
de praktijklessen zeker nog blijven bestaan. Eenvoudigweg omdat
we met deze moderne IT-middelen voorlopig nog niet in staat
zijn om ook écht te kunnen laten ervaren hoe vast de moeren
zitten, dat een voertuig dat net binnenkomt kokend heet is en
hoe glibberig smeervet is.”<
www.defenture.com
32-33-34-35-36_vector.indd 36 09-03-20 16:59