Pagina 33 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2020

33
Modulaire terreinwagen
ontwikkeld vanuit
rally-genen
>
H
et Korps Commandotroepen (KCT) maakte
tot voor kort gebruik van de Mercedes-Benz
(MB) G280 CDI als terreinwagen in missie- en
uitzendgebieden. Een prima auto die echter
oorspronkelijk ontwikkeld werd als voertuig
voor civiel gebruik. Gaandeweg de jaren zijn er aanpassingen
gedaan om hem beter af te stemmen op de eisen en wensen
van de nieuwe tijd waarin missies werden verlegd naar landen
als Afghanistan en Mali. In deze gebieden gelden andere
terreinomstandigheden en werd het probleem van bermbommen
pijnlijk duidelijk in onder meer Uruzgan. Ook de duur van de
patrouilles buiten het basiskamp werd langer en stelde hiermee
aanvullende eisen aan de voertuigen en het laadvermogen. Het
aanpassen van voertuigen die in de basis niet voor de betreffende
taak ontwikkeld zijn, houdt echter een keer op. Toen het tijd werd
voor een nieuw voertuig, verruimde Defensie haar blik dan ook
en kwam daarbij uit bij Defenture in Tiel.
Pakket van eisen
Met de kennis en ervaring vanuit de rally-wereld weet dit
bedrijf als geen ander wat er nodig is om van A naar B te komen
over ogenschijnlijk onbegaanbaar terrein. Voor Defensie lagen
de eisen echter nog hoger omdat hier het uitgangspunt is: van
A naar A komen. Iedereen weer veilig thuis. Uitdagingen lagen
er dan ook op het vlak van rijgedrag en wegligging, bestendig-
heid tegen klimatologische en elektromagnetische omstandig-
heden, transporteerbaarheid, onderhoudbaarheid, ergonomie
en bepantsering.
Ten aanzien van de transporteerbaarheid was één van de
voorwaarden dat het voertuig moest kunnen worden vervoerd
met een Chinook (helikopter). Hetzij als interne belading, hetzij
hangend eronder (underslung). Dit beperkte direct de breedte
van de auto tot 1,80 m, de hoogte tot 1,87 m en het gewicht tot
maximaal 4500 kg (inclusief bepakking).
Verder is er specifi eke aandacht besteed aan alle EMC-
eigenschappen van het voertuig (of E3: Electromagnetic
Environmental Effects). Dit betreft hoofdzakelijk het beperken
van, en het beveiligen tegen stralingen die storend kunnen werken
op apparatuur in het voertuig, eigen communicatiemiddelen of
de omgeving.
Robuustheid en bescherming
In het kader van degelijkheid en bescherming is gebruik
gemaakt van kwalitatief hoogwaardige materialen. Daarbij
bestaan het chassis en de opbouw uit een corrosiebestendig
materiaal terwijl veel niet dragende delen van lichtgewicht mate-
rialen – zoals aluminium en kunststof – zijn vervaardigd. Hoe
lager het gewicht, hoe meer lading je immers mee kunt nemen.
Tot slot is het voertuig volledig modulair te bepantseren (de
basisuitvoering is ongepantserd).
Nog wezenlijker voor de veiligheid van de commando’s is het
rijgedrag. Door tijdens het ontwerp de nadruk te leggen op een
(zeer) goede terreinwaardigheid en snelheid, kan het voertuig
ogenschijnlijk onbegaanbaar terrein doorkruisen en hiermee
begane paden vermijden. Frans de Bruijn, CTO bij Defenture: “Het
is heel simpel: de bermbommen liggen helaas niet in de berm
maar vooral verscholen onder het beschikbare ‘wegdek’. Wil je
deze vermijden, dan móet je offroad.”
Opbouw
De basis voor het benodigde dynamisch rijgedrag ligt in de
opbouw van het voertuig waardoor deze geschikt is om te rijden,
te keren en te manoeuvreren in mul zand, modder (rivierbed-Een van de voorwaarden was dat het voertuig moest passen in een Chinook
Defensie gebruikt
de door Defenture
beschikbaar
gestelde software
(3D-SolidWorks/
Composer) voor
opleiding van de
monteurs
32-33-34-35-36_vector.indd 33 09-03-20 16:59