25
te monteren in een compactere module die geschikt was voor
scheepvaarttoepassingen. Het project toonde daarmee het succes
aan van de schaalbaarheid van de brandstofceltechnologie voor
diverse toepassingen.
“We zijn er erg trots op dat we het Toyota brandstofcelsys-
teem voor de maritieme sector hebben ingevoerd en dat we
het onder de zwaarste omstandigheden hebben getest,” aldus
Victorien Erussard, oprichter en kapitein van de Energy Observer.
“Na drie jaar en bijna 20.000 zeemijlen aan ontwikkeling is het
Energy Observer-systeem voor energievoorziening en -opslag
nu zeer betrouwbaar. We kijken nu uit naar de volgende stap
van het project: het beschikbaar stellen van een betrouwbaar en
betaalbaar systeem voor maritiem gebruik. Als ambassadeur voor
de Sustainable Development Goals (SDG’s) is het onze missie om
schone energieoplossingen te promoten en we delen met Toyota
dezelfde visie voor een waterstofmaatschappij.”
Visie waterstofsamenleving
Ook Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe
is verheugd de veelzijdigheid van het fuel cell system verder te
kunnen demonstreren. “Ons Europese R&D-team heeft hard
gewerkt met het team van de Energy Observer om de module
te ontwikkelen en in te bouwen in het bestaande schip. Dit
project laat zien dat de Toyota fuel cell-technologie te gebrui-
ken is in elke omgeving en in veel bedrijfstakken. Het is altijd
heel inspirerend om te werken met mensen die dezelfde doelen
willen bereiken en dit project ondersteunt onze visie voor een
waterstofsamenleving.”<
www.energy-observer.org
< De Toyota brandstofcel
wordt in de boeg van
de Energy Observer
geplaatst
Veel componenten van de brandstofcel komen uit de
automotive industrie
De compacte brandstofcel past mooi
in de boeg
Mensen moeten wereldwijd geïnspireerd worden door de Energy Observer Het schip produceert CO
2
-vrij waterstof uit zeewater
22-23-24-25_toyota.indd 25 09-03-20 16:54