Pagina 24 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | maart 202024
D
e Energy Observer is een bijzonder schip.
Tijdens de zes jaar durende wereldreis die
in 2017 begon, vaart de bemanning van
deze innovatieve catamaran voor het eerst
‘energie-autonoom’ de wereld rond. Het
elektrisch aangedreven schip van de toe-
komst maakt gebruik van diverse vormen
van duurzame energie en een systeem dat CO
2
-vrij waterstof
produceert uit zeewater. Omdat waterstof een essentieel onder-
deel is van dit unieke project, werd Toyota al vanaf het begin
betrokken bij de Energy Observer.
De mensen achter de Energy Observer hebben een missie.
Ze willen engineers en innovators bereiken in 101 havens ver-
spreid over vijftig landen, die bezig zijn met de ontwikkeling
van producten voor de toekomst. Ook willen ze laten zien dat
een schonere wereld niet alleen mogelijk is, maar dat innovaties
ook deuren kunnen openen naar nieuwe business modellen en
economische kansen.
Ecologische energietransitie
De Energy Observer demonstreert dus oplossingen die een
ecologische energietransitie promoten. Die oplossingen moeten
in de toekomst op grote schaal toepasbaar zijn en energienet-
werken effi ciënter maken. De mensen achter de Energy Observer
willen bewijzen dat een schonere wereld een realistisch doel is.
Toyota heeft het compacte fuel cell system in de Energy Observer
speciaal voor het schip ontwikkeld met componenten die het ook
in de Toyota Mirai gebruikt. Het systeem blijkt zeer effi ciënt en
betrouwbaar en zorgt in de Energy Observer voor alle energie
voor de reis over de Atlantische en Grote Oceaan.
Flexibel en schaalbaar
Het team engineers van Toyota voltooide in slechts zeven
maanden de ontwikkeling, assemblage en montage van de
compacte brandstofcelmodule. Dit bewijst de fl exibiliteit en
de schaalbaarheid van de brandstofceltechnologie voor uiteen-
lopende toepassingen. Eind 2019 is de module getest in het schip
terwijl het toen nog in het dok lag. Begin 2020 werden de eerste
testen van de techniek op volle kracht op zee uitgevoerd. Medio
februari is de Energy Observer uitgevaren voor de eerste etappe
van dit jaar.
Al eerder bewees Toyota’s brandstofcelsysteem zijn waarde
als aandrijfsysteem voor auto’s. De Mirai is namelijk de eerste
in massa geproduceerde elektrische auto ter wereld met brand-
stofcellen. Meer recentelijk heeft het bedrijf ook het gebruik van
zijn brandstofcelsysteem in andere toepassingen, zoals bussen en
vrachtwagens, onderzocht. Toyota streeft naar de ontwikkeling
van een waterstofmaatschappij op basis van zijn uitdaging om
‘een toekomstige maatschappij in harmonie met de natuur tot
stand te brengen’. Vanuit die kant wilde het bedrijf zich aansluiten
bij de missie en activiteiten van de Energy Observer. Op gemeen-
schappelijke basis hebben de twee nauw samengewerkt aan de
manier waarop een brandstofcelsysteem kon worden aangepast
aan maritieme toepassingen. Dat uiteindelijk heeft geleid tot de
introductie van de maritieme brandstofceltechnologie.
T
E
C
H
N
IE
K
A
M
D
E
R
S
Promoten schone energie
Zoals gezegd werd het maritieme brandstofcelsysteem door
het Toyota Technical Center Europe in slechts enkele maanden
tijd ontwikkeld. Het vereiste een herontwerp van het systeem,
gevolgd door de bouw en installatie van de compacte brand-
stofcelmodule. Dit werd bereikt door de Mirai componenten
“Dit project laat zien dat de Toyota
fuel cell-technologie te gebruiken is in
elke omgeving”
22-23-24-25_toyota.indd 24 09-03-20 16:53