AANDRIJFTECHNIEK | maart 201926
eigen onderzoeksteam in Twente heeft recent een ontdek-
king gedaan die wellicht de lithium mangaan oxide batterij
mogelijk maakt. Het probleem bij dit type is dat het elektrolyt
oplost en je zo’n batterij slechts een beperkt aantal keren kunt
laden. In Twente zijn ze er nu in geslaagd om zo’n concept
op waferformaat te bouwen en duizend keer te herladen. En
tot de eigen verrassing van de onderzoekers is de capaciteit
zelfs verdubbeld.
Alternatief koelsysteem
Het is echter niet alleen de batterijtechniek zelf die wezen-
lijk is voor de actieradius van auto’s. Temperatuurbeheersing
is net zo cruciaal, zeker voor de veiligheid. Denk maar aan
het debacle met de ontplofte accu’s van de Samsung Note
enkele jaren geleden. Daarnaast verbeteren de prestaties van
de batterijen bij bepaalde temperaturen. De temperatuur is
een factor die invloed heeft op de veroudering van de bat-
terijen, zo schetst Erik Hoedemaekers, die bij TNO onderzoek
doet naar batterijtechnologie voor in auto’s.
De fabrikanten hebben momenteel allemaal hun eigen
koelsystemen voor hun batterijen. Tesla laat bijvoorbeeld de
koelkanalen door de cellen meanderen; ze raken de cellen
slechts aan een kant, wat tot temperatuurverschillen tussen
de onder- en bovenkant leidt. BMW gebruikt voor de batterij
van de i3 een op airco gebaseerd systeem: de cellen staan
op een gekoelde basisplaat; tussen de cellen zijn koelplaten
||| BATTERY DAY 11 APRIL
Omdat de interesse voor de Battery Day zo groot was –
en veel mensen niet konden deelnemen – organiseren
Doet en AutomotiveNL op 11 april een nieuwe dag rond
batterijtechnologie.
www.automotivenl.com
‘Big data gaan een grote rol
spelen in de productie van de
batterijen’
Zo ziet de koeling van de
batterij in de Audi e-tron
modellen eruit (FOTO: AUDI AG)
24-25-26-27_batterijtechnologie.indd 26 11-03-19 16:39