Pagina 14 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | maart 201914
Volgens Charlès een logische toevoeging aan het rijtje soft-
ware voor informatiemanagement (Enovia), designsoftware
(SolidWorks), simulatiesoftware (Simulia) en dan nu ook na de
overname van IQMS met ERP-software (DelmiaWorks) erbij. “Het
combineert de samenwerking van plannen, informatie managen,
design-engineering, simulatie en productie ERP-mogelijkheden
in één enkele digitale omgeving onder de naam 3DExperience.
Works.”
Veranderende rol toeleverancier
Het nieuwe 3DExperience.Works stelt straks kleine en mid-
delgrote bedrijven in staat om de waarden en kracht te benutten
die het 3DExperience-platform momenteel al biedt aan grote
OEM-ers en innovatieve engineers. Charlès: “Denk hierbij aan
een betere samenwerking, een hogere productie-effi ciëntie, een
betere bedrijfsfl exibiliteit en betrokken werknemers. Bedrijven
kunnen hun werk doen met behulp van één samenhangende digi-
tale omgeving. Nu zijn veel mkb-bedrijven voor ERP afhankelijk
van lokale niche oplossingen, waarbij steeds tussen applicaties
en interfaces geschakeld moet worden. Er zijn erbij die nog steeds
met Excel-sheets werken. 3DExperience.Works verbindt de gege-
vens en stroomlijnt de bedrijfsprocessen van concept tot levering
door middel van dashboardsjablonen, managed services, toegang
tot industriegerichte communities en gebruikersgroepen, en
applicaties die specifi ek zijn voor een verscheidenheid aan func-
ties. Het wordt tijd dat de maakindustrie zijn bedrijfsvoering op
een andere manier gaat organiseren. Toeleveranciers veranderen,
het worden ecosystemen door de innovaties die ze bedenken. Wij
willen daarbij zijn om oplossingen aan te bieden.”
Toekomstvisie engineering
Aandrijftechniek kon in Dallas even kort spreken met de
druk bezette Gian Paulo Bassi, CEO van SolidWorks. In deze
tijden van Artifi cial Intelligence en slimme software is er die
prangende vraag, worden computers straks zo slim dat ze
kunnen gaan engineeren? Volgens Bassi gaan automatisering
en integratie van software zeker het leven voor iedereen gemak-
kelijker maken, ook voor de engineer. “Maar ik denk niet dat
er mensen vervangen gaan worden. Een voorbeeld; stel je bent
designer in een meubelfabriek voor kantoormeubels. Je ontwik-
kelt kantoorstoelen en dat doe je al 20 jaar. Elke jaar een nieuw
design, stoelen met andere kleuren, andere leuningen et cetera.
Maar elke stoel heeft wieltjes, want mensen willen rollen in een
kantoor. Om dat te doen moet je zes keer keuzes maken in je
ontwerp, kies het wiel, kies de cilindervormige aansluiting, de
bevestiging et cetera. Elke keer bij een nieuwe stoel moet je dat
doen. Is dit added value, maakt dit het leven van de engineer
interessanter? Dus is er wel een vorm van ‘assisted automa-
tion’. Het helpt de designer met zaken die veel voor komen en
herhalend zijn. Maar ik geloof niet dat de creativiteit van een
designer geautomatiseerd kan worden. Machine learning helpt
je om dingen te doen die je al in het verleden hebt gedaan.
Momenteel zijn we met dit soort ontwikkelingen bezig in onze
R&D. En het werkt!”
Tijdens SWW is er op het Partner Paviljon altijd wel actie
te vinden Bernard Charlès, CEO Dassault
Systèmes, krijgt uitleg over de
maakbaarheid van een V8-motor
voor een Amerikaanse muscle car
12-13-14-15_solidworks.indd 14 11-03-19 16:20