www.AT-aandrijftechniek.nl MAART 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK46
de vuurpijl sleepte de 330LE als eerste
elektromotor-aangedreven vliegtuig een
zwever omhoog vanaf vliegveld Dinslaken
Schwarze Heide.
De door Siemens ontwikkelde aandrijfunit
weegt slechts 50 kg en heeft een vermo-
gensafgifte van 260 kW (354 pk). Dit mo-
torvermogen wordt gerealiseerd bij 2500
min-1. Daardoor kan de motor recht-
streeks een propeller aandrijven zonder
dat hiervoor een reductiekast benodigd
is. De ontwikkelaars bij Siemens hadden
zich een vermogens-gewichtsverhouding
van 5 kW per kilogram als doel gesteld en
zijn daarin geslaagd. Daardoor kan de
motor worden gebruikt bij vliegtuigen
met een maximaal startgewicht van 2000
kg. Vergelijkbaar sterke motoren leveren
momenteel ongeveer 1 kW per 1 kg. De
motor weegt maar een kwart van de nor-
maal toegepaste 220 kW (300 pk) sterke
Lycoming AEIO-580 zescilinder brandstof-
motor.
Uber luchttaxi
Internetonderneming Uber lijkt zich hard
te willen maken voor mooie toekomst-
scenario’s. Het bedrijf is niet alleen be-
kend van onder meer de UberPop-taxi-
chauffeurs, maar is ook voornemens op
luchtvaartgebied naam te gaan maken.
Dat leidde tijdens de recent gehouden
‘Uber Elevate Summit’ in het Amerikaanse
Dallas tot een aantal opvallende nieuw-
tjes. Zo is het bedrijf van plan in het kader
van het zogenoemde Uber Elevate Net-
work elektrisch-aangedreven luchtvaartui-
gen te ontwikkelen die over Vertical Take-
Off and Landing (eVTOL) eigenschappen
beschikken. Het bedrijf wil deze toestellen
binnen een netwerk over korte afstanden
gaan inzetten in drukbevolkte stedelijke
gebieden.
Omdat de ‘transportkoppelaar’ zelf niet
over luchtvaartkennis beschikt, is hulp van
derden onontbeerlijk om dit voornemen
te kunnen realiseren. Die hulp komt er, en
wel uit tamelijk onverwachte hoek. Want
zowel Bell Helicopter als het Braziliaanse
Embraer gaf tijdens de summit te kennen
wel te willen samenwerken met Uber. Bell
zal daarbij waar mogelijk de kennis en er-
varing als helikopterbouwer gaan aan-
wenden. In eerste instantie zal door Bell
een hybride helikoptervariant worden
ontwikkeld, later gevolgd door een elek-
trisch aangedreven luchtvaartuig.
Embraer wil via haar in het Amerikaanse
Melbourne gevestigde Business Innova-
tion Center gaan bijdragen aan het pro-
moten van vernieuwende luchttransport-
oplossingen voor de korte afstand. En
Uber? Die zal via zijn mobiele app op een
zelfde manier gaan bemiddelen tussen
aanbieders en reizigers, waarbij de in-
komsten opnieuw via een forse commissie
zullen worden veiliggesteld.
Dat het Uber menens is, blijkt ook uit de
samenwerking met het Amerikaanse Au-
rora Flight Sciences. De bij Aurora ontwik-
kelde eVTOL sluit niet alleen naadloos
Siemens ontwikkelde een elektromotor met een gewicht van slechts 50 kg en heeft een vermogen van 260 kW (foto:
Siemens).
Niet alleen maar halleluja-verhalen. Dit E-Fan project van Airbus werd in 2017
stopgezet (foto: Airbus).
Uber wil eVTOL-toestellen binnen een netwerk over korte afstanden gaan in-
zetten in drukbevolkte stedelijke gebieden (beeld: Uber).
44-45-46-47_elektrischvliegen.indd 46 12-03-18 09:50