TECHNIEK Elektrisch
www.AT-aandrijftechniek.nlMAART 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 45
gedreven vliegtuig te gaan ontwikkelen.
Airbus vestigde in de jaren daarvoor al de
aandacht op zich met het E-Fan prototype
dat in 2013 tijdens de Paris Airshow debu-
teerde en op 11 maart 2014 voor het eerst
vloog. Nadien volgde de E-Fan Plus die
een hybride aandrijving had en afweek
van de eerste versie omdat er ook sprake
was van een verbrandingsmotor en een
brandstoftank met een inhoud van 41 l.
Dit leidde tot drie aandrijfmogelijkheden:
alleen elektrisch, met ingeschakelde ver-
brandingsmotor als ‘range extender’ die
de LG lithium-ion accu’s tijdens een vlucht
voedde of een variant waarbij de verbran-
dingsmotor rechtstreeks de elektromoto-
ren zou aandrijven. Volgens Airbus leidde
de nieuwe toepassing tot een maximale
vliegduur van twee uur en een kwartier in
plaats van een uur bij de uitsluitend elek-
trisch-aangedreven E-Fan.
In het verlengde van beide E-Fan proto-
types werden plannen gesmeed om in
samenwerking met Daher in het zuidwes-
ten van Frankrijk een fabriek te bouwen
voor serieproductie van in eerste instantie
de tweepersoons 2.0 die eind 2017 op de
markt moest komen als opleidingsvlieg-
tuig. Daarna zou worden begonnen aan
de ontwikkeling van de E-Fan 4.0 die
plaats moest bieden aan vier personen.
Bij dat concept werd gedacht aan hybride
aandrijving waarbij een verbrandingsmo-
tor tijdens een vlucht de accu’s oplaadt.
Door die plannen werd echter in april
2017 een streep gehaald.
Boeing
Boeing en JetBlue Airways gaan de Ame-
rikaanse nieuwkomer Zunum Aero hel-
pen bij de ontwikkeling van een elektro-
motor-aangedreven regionaal passa-
giersvliegtuig. Het tweemotorige toestel
zal tussen de tien en vijftig passagiers
moeten gaan vervoeren over afstanden
van 1300 km. Door de voortschrijdende
accu-ontwikkelingen behoort volgens
het bedrijf een vliegbereik van 1850 km
tot de mogelijkheden. Volgens Zunum
kan hun concept toegepast worden op
bijna vijfduizend Amerikaanse regionale
en general aviation-vliegvelden. Doordat
de toestellen goedkoop in gebruik zijn,
zouden de ticketprijzen zelfs 40 tot 80
procent lager uit kunnen vallen. Boeing
zal binnen het project participeren via
hun HorizonX ‘innovation cell’ terwijl Jet-
Blue dochterbedrijf Technology Ventures
in de strijd werpt. Zunum werkt al langer
samen met meerdere Amerikaanse uni-
versiteiten en heeft meerdere patenten
in huis.
Siemens
Daar waar de stilte nadien neerdaalde
boven Airbus, was het nu Siemens dat re-
gelmatig van zich liet horen. Want de
door een elektromotor aangedreven Extra
Aircraft 330LE verbrak in maart 2017 in de
klasse tot 1000 kg niet alleen een wereld-
record door in 4:22 minuten naar een
hoogte van 3000 m te klimmen. Hetzelfde
toestel raffelde vervolgens een afstand
van 3 kilometer af met een gemiddelde
snelheid van 337.5 km/h met pieken lig-
gend ver boven de 340 km/h. Als klap op
4
De schematische
weergave van de
werking van het
E-Fan X hybrid con-
cept (beeld: Airbus).
Boeing en JetBlue Airways gaan de Amerikaanse nieuwkomer
Zunum Aero helpen bij de ontwikkeling van een elektromotor-
aangedreven regionaal passagiersvliegtuig (beeld: Boeing).
44-45-46-47_elektrischvliegen.indd 45 12-03-18 09:50