www.AT-aandrijftechniek.nl MAART 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK44
Nog even en we
vliegen ‘elektrisch’
Nog niet eens zo heel erg lang geleden verbaasden Robbert en Rudolf Das de
luchtvaartwereld met hun futuristische concepten. Daarvan lijkt er nu een
aantal in rap tempo te worden uitgewerkt. Zo zou het zomaar eens kunnen,
dat we ons in de niet eens zo verre toekomst met een elektromotor-
aangedreven ‘Uber luchttaxi’ laten afzetten op Schiphol Plaza. Om
vervolgens in een honderdzitter ‘hybride’ verder te vliegen naar een
Europese bestemming…
[tekst] Ruud Vos, Piloot en Vliegtuig
het kader van de door de Europese Com-
missie uitgestippelde ‘Flightpath 2050 Vi-
sion for Aviation’. In dat jaar zou de uit-
stoot van koolstofdioxide (CO2) met
75 procent moeten zijn afgenomen en de
uitstoot van stikstofoxide (Nox) zelfs met
90 procent. Ook met de door de lucht-
vaart gegenereerde geluidsoverlast zou
met twee derde zijn teruggedrongen.
In de aanloop naar de bouw van dat toe-
stel zal gebruik worden gemaakt van een
BAe 146 ‘flying testbed’ waarbij een van
de vier motoren vervangen zal worden
door een elektromotor. Wanneer na uit-
puttende grondtests en een eerste vlucht
in 2020 deze voldoende betrouwbaar is
gebleken, zal een tweede elektromotor
worden gemonteerd. Uiteindelijk zou
rond 2030 de honderdzitter op de markt
moeten komen.
Rolls-Royce wordt bij de ontwikkeling ver-
antwoordelijk voor de systeem- en boord-
integratie van de bij Siemens ontwikkelde
elektromotoren met elk een vermogen
van 2 MW (omgerekend zo’n 2680 pk).
Deze elektromotoren zullen worden ‘ge-
voed’ door een aparte Rolls-Royce AE2100
turboshaft-motor. Deze motor zal tevens
zorg gaan dragen voor in accu’s op te
slaan energie die als backup moet gaan
dienen.
Ervaring
Airbus en Siemens hebben inmiddels de
nodige ervaring waar het gaat om elek-
tromotor-aangedreven vliegtuigen. Beide
tekenden in april 2016 een convenant om
gezamenlijk een hybride-elektrisch aan-
Om met de hybride techniek te begin-
nen, vliegtuigfabrikant Airbus, motor-
fabrikant Rolls-Royce en elektronicacon-
cern Siemens gaan gezamenlijk een
hybride-elektrisch verkeersvliegtuig ont-
wikkelen. De voorloper daarvan wordt in
eerste instantie als E-Fan X hybrid-demon-
strator ingezet. De uiteindelijke productie-
variant moet plaats gaan bieden aan hon-
derd passagiers.
Het E-Fan X concept wordt uitgewerkt in
Bij deze BAe 146 wordt, als ‘flying testbed’, een van de vier motoren vervangen door een elektromotor. De technologie hierachter komt van Airbus, Rolls-Royce en
Siemens. In 2020 moeten de eerste testvluchten uitgevoerd worden, daarna volgen testen met twee elektromotoren (beeld: Airbus).
44-45-46-47_elektrischvliegen.indd 44 12-03-18 09:50