Pagina 29 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2018

TECHNIEK Mechanisch
www.AT-aandrijftechniek.nlMAART 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 29
gelukt een geschikte opvolger te vinden
binnen de familie. De inmiddels 74-jarige
Renato Brevini besloot dan ook om an-
dere partijen te benaderen. Dat leidde in
de afgelopen jaren tot gesprekken met
verschillende potentiële kandidaten waar-
bij niet alleen werd gekeken naar een
match tussen de producten maar ook
naar een klik in culturen. Uiteindelijk was
Dana de uitverkorene die begin 2017
80 procent van de businessunits Power
Transmission en Fluid Power mocht over-
nemen. De Wind Power Unit valt buiten
de deal. De overige 20 procent van de
aandelen is nog in handen van de familie
en Renato Brevini is hierdoor als enig fa-
milielid nog met het bedrijf verbonden.
Dana heeft de optie om ook de reste-
rende aandelen rond 2020 over te nemen.
In tegenstelling tot familiebedrijf Brevini
is Dana een beursgenoteerd bedrijf dat in
1904 werd opgericht door Clarence Spicer.
Deze student had patent verkregen op
een universele koppeling voor de aandrij-
ving van een auto. Met het oprichten van
zijn bedrijf en de ontwikkeling van andere
producten voor toepassing in automobie-
len, zijn de ideeën van Spicer terug te vin-
den in de grootste voertuigen die de ge-
schiedenis kent; van de Ford Model T en
Jeeps uit de Tweede Wereldoorlog tot de
Londense taxi’s, alle auto’s op het Nascar
racecircuit en grote grondverzetmachines.
Anno 2017 is Dana een wereldwijd opere-
rend bedrijf dat zich met drie divisies nog
steeds volledig richt op de mobiele markt.
De eerste divisie omvat personenwagens
(light vehicles), de tweede vrachtwagens
(commercial vehicles) en de derde alles
wat rijdt maar níet op de openbare weg
(off-highway). Bij de laatste divisie valt te
denken aan machines voor de mijn- en
bosbouw, graafmachines, grondverzet-
machines en agrarische voertuigen.
De vestiging van het voormalige Brevini
Benelux in Alphen aan den Rijn valt met
haar industriële programma onder de
derde divisie waarvan het hoofdkantoor
in Europa is gevestigd.
Van grote en kleine klanten
De overname door Dana betekent voor
Brevini naast een naamsverandering (het
bedrijf heet nu Dana SAC Benelux) in elk
geval een complementaire uitbreiding
van het productenprogramma. Naast
tandwielkasten en hydrauliek kan het be-
drijf nu immers een totaalpakket aanbie-
den, inclusief de drive-shafts. Dennis van
Arkel, directeur sales & marketing geeft
aan: “Het zijn producten die we niet eer-
der gevoerd hebben maar wel prima pas-
sen tussen de PIV kasten, de hoofdaan-
drijving en de lier. Dat betekent dat we
deze producten dan ook graag mee-
nemen in een aanbieding. Voor Dana be-
tekent de overname van Brevini vooral
een stuk marktontwikkeling. Waar de
Amerikaanse moeder hoofdzakelijk in de
automotive zit, is Brevini immers ook heel
actief in de industrie en opent hiermee
veel nieuwe deuren.”
De verschillen tussen de bedrijven liggen
onder meer in het type klant. Dana heeft
vooral grote klanten met serieproductie,
terwijl Brevini net zo makkelijk een losse
tandwielkast of een enkele aandrijving
ontwikkelt, aanbiedt en produceert. Van
Arkel: “Beide typen klanten worden op
een andere manier bediend. Wij zijn hier
bijvoorbeeld gewend om snel te schake-
len. Als een klant belt met een spoedklus,
kunnen we relatief snel reageren. Bij an-
dere klanten – zonder spoedklus – is het
vaak zo dat ze op het moment van bellen
eigenlijk nog niet eens precies weten wat
ze gaan bouwen maar is het wel zeker dat
we binnen twee tot vier weken moeten
leveren. Voor ons is dat de situatie van
alle dag waaraan we gewend zijn en goed
op kunnen inspelen. Dat moet overigens
ook wel: als we te lang wachten met aan-
bieden, heeft mijn concurrent al geleverd.
Bij grote klanten met kostenintensieve
projecten is het veel meer een kwestie van
een lange adem en duurt het soms weken
voordat bepaalde informatie is uitgewis-
seld.”
Goede tijd
Maar waar de grootte van een bedrijf
soms leidt tot een minder dynamische
communicatie, biedt het in dit geval wel
meer mogelijkheden om te ontwikkelen.
Van Arkel: “Vooral onze businessunit Fluid
Power is voor Dana interessant om door
te ontwikkelen en hiervoor worden dan
ook middelen vrij gemaakt. Naast de as-
semblage van tandwielkasten gaan we
4
Het samenbouwen van zowel de kleine als (zeer) grote onderdelen
gebeurt door goed opgeleide medewerkers.
Dana als Brevini zijn beide gewend hun oplossingen zelf te ontwikkelen en te produceren / samen te bouwen.
28-29-30_dana.indd 29 12-03-18 15:27