Pagina 27 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2018

TECHNIEK Besturingen
www.AT-aandrijftechniek.nlMAART 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK 27
er ook voor dat onze klanten de software
gemakkelijk opnieuw kunnen gebruiken
en eventueel aan kunnen passen aan toe-
komstige machines met nieuwe eisen.
Zeker in de machinebouw worden er veel
speciale series gemaakt, waar de software
niet altijd zo rijkelijk aangepast kan wor-
den. Eenvoud en modulariteit met object-
georiënteerd programmeren is hier de
oplossing!”
Laag van individualisering
De software differentieert zich in toene-
mende mate in de machinebouw. Kan
Sigmatek hier ook voor individualiteit zor-
gen? Melkus: “Onze Lasal-software is op-
gebouwd in lagen. Op het lagere niveau
zitten alle standaard functies, waarmee
we reeds 80 procent van al het benodigde
in de machinebouw afdekken. Deze mo-
dules hebben standaard interfaces waar
gebruikers hun eigen speciale functies en
algoritmen nog bij kunnen schrijven. Een
zeer comfortabele laag van individualise-
ring wordt geboden door onze Add-Ons.
Deze zijn als zogenaamde wizards opge-
bouwd. Daarmee kan met slechts een
paar muisklikken via een menu een com-
plete deltarobotbesturing en de bijbeho-
rende visualisatie worden gerealiseerd.
Natuurlijk bieden wij onze klanten ook de
bijpassende hardware; compacte bestu-
ringssystemen en moderne HMI’s zoals
mobiele panelen met draadloze data-
overdracht. Dit geldt ook voor safety of
motion-componenten. Engineers ontvan-
gen software-ondersteuning en de juiste
hardware vanuit één bron. Dit minimali-
seert opnieuw de inspanning en het risico
voor de klant. Besturing van assen en be-
wegingen zit in ons dna; eigenlijk voor-
zien wij onze relaties van expertise mid-
dels bruikbare en individueel aanpasbare
software.”
Driverless transport
Het werd genoemd in het begin, moderne
machines moeten fl exibel de materiaal-
stroom reguleren. Richt Sigmatek zich
daarom ook steeds meer op de interne
logistiek met driverless transportsyste-
men? Volgens Melkus is dat vanzelfspre-
kend. “Moderne productiefaciliteiten
bewegen zich sterk in de richting van mo-
dulaire systemen met fl exibele materiaal-
stromen waarbij de vraag naar op maat
gemaakte producten groeit, wat met star
materiaaltransport moeilijk te realiseren
is. Een schoolvoorbeeld is natuurlijk de
auto-industrie, die hun ondoordringbare
productielijnen versoepelen en de carros-
serieën en materialen tussen modulaire
werkstations verplaatsen. Transportsyste-
men zonder chauffeur kunnen ook in be-
staande materiaalstromen worden geïnte-
greerd. Toch zijn we hier in vele in-
dustrieën nog aan het begin, maar de
tendens tot fl exibele materiaalstromen is
duidelijk in opkomst. Ons compacte en
trillingsvrije S-Dias-systeem is hierbij per-
fect inzetbaar voor mobiel gebruik. Daar-
naast hebben we veel ervaring opgedaan
in de draadloze automatisering.”
Protocollen
Terug naar de machinecommunicatie;
wordt aan machinebouwers het OPC/UA
protocol als standaard geadviseerd?
“Voor de communicatie tussen machines
en bovenliggende lagen zoals ERP of
cloud is OPC/UA duidelijk de aanbeve-
ling,” is de mening van Aschl. “Ondertus-
sen is dit protocol bij onze klanten aardig
ingedaald. In modulaire scenario’s en in-
ternationale markten heeft de machine-
bouwer behoefte aan een standaard die
wereldwijd geaccepteerd wordt.” Heeft
deze ontwikkeling consequenties voor
Sigmatek’s eigen Hard Real-Time ethernet
Varan? “Hoe de machine intern communi-
ceert is de klant werkelijk een zorg. De
machine moet consistent lopen en vol-
doen aan waar hij voor gebouwd is. Voor
de interne communicatie van componen-
ten in de machine voldoet het Real-Time
ethernet Varan protocol aan alle voor-
waarden, met inbegrip van safety. Wan-
neer over een aantal jaar het OPC/UA pro-
tocol over TSN (Time Sensitive Networ-
king) voldoet aan alle kenmerken en
vereisten, die Varan nu al levert dan is een
aanpassing geen probleem. Vooralsnog
moeten eerst de normen worden gedefi –
nieerd en de safety-kwestie worden opge-
lost. Wij adviseren onze klanten altijd een
veilig en volledig functionerende techno-
logie. Wanneer OPC/UA over TSN het
grote alternatief wordt voor de interne
communicatie, dan houden wij niet speci-
fi ek vast aan onze eigen Varan-techniek.”
Belang safety
“Safety is bij ons al lang naadloos geïnte-
greerd in de besturingstechniek,” legt
Aschl uit. “Machinebouwers krijgen van
ons een oplossing aangeboden die de
gangbare machinebesturing overstijgt.
Alles is op elkaar afgestemd en geïnte-
greerd; voor de veilige bediening is niet
direct een aanvullende veiligheidsbestu-
ring noodzakelijk. Wij bieden de op safety
gerelateerde gegevensuitwisseling niet
alleen via de systeembus, maar ook via
TCP/IP-netwerken en zelfs draadloos via
wifi . Daarvoor wordt het Black Channel
Principe gebruikt. Engineers hoeven zich
bij onze oplossingen over de safety geen
zorgen te maken want die is al geïnte-
greerd, zelfs in draadloze bedieningsap-
paraten.”
Is dat ook de meerwaarde die Sigmatek
machinebouwers biedt? “Naast de ge-
noemde safety-integratie hebben we elk
van onze oplossingen en producten zelf
ontwikkeld,” legt Melkus tot slot uit. “Dit
geeft ons de fl exibiliteit om de individuele
wensen van onze klanten eenvoudigweg
uit te voeren, want we hebben de ontwik-
keling in eigen hand. Ook worden bij de
object-georiënteerde benadering van
onze ontwikkelomgeving Lasal daadwer-
kelijke machinecomponenten in de soft-
ware gevisualiseerd. Deze modulaire soft-
ware functie-modules zijn onafhankelijk
van de hardware die wordt gebruikt en
kunnen ieder gecombineerd of uitgewis-
seld worden. Op deze manier kunnen en-
gineers zeer eenvoudig zonder program-
meren direct inspelen op de wensen van
de klant.”
www.sigmacontrol.eu
SigmaControl is van 10-12 april aanwezig op de Empack 2018 in
de Jaarbeurs in Utrecht op stand A215 in hal 2.
Alexander Melkus, technisch directeur bij
Sigmatek: “Het besturen van assen en be-
wegingen zit ons in de genen.”
“We moeten het
programmeerwerk
voor de klant
verminderen en
complexe stan-
daardfuncties zoals
bijvoorbeeld CNC
aanbieden,” aldus
Franz Aschl, mana-
ger innovatie bij
Sigmatek.
26-27_sigmatek2.indd 27 08-03-18 15:53