Pagina 24 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2018

www.AT-aandrijftechniek.nl MAART 2018 AT AANDRIJFTECHNIEK24
samen uit te voeren en tot slot komen we bij
de echte cobot waarin robot en mens de-
zelfde werkruimte én taken delen. Natuurlijk
speelt hier het waarborgen van de veiligheid
van de medewerker een hoofdrol.
Jurgen Bastiaansen, Industry Sales Mana-
ger EndLinePackaging & Handling bij
Festo geeft aan: “Daarbij moeten we ons
realiseren dat een cobot wereldwijd ge-
zien al helemaal niet zo bijzonder meer is.
Wanneer je naar de Aziatische landen
kijkt, dan zie je dat daar cobots al veel lan-
ger – en met succes – worden toegepast.
Zo is Japan van plan om in 2020 de eerste
robot te laten werken in de ouderenzorg;
eenvoudig vanwege het gebrek aan ver-
plegend personeel. In Nederland zullen
we deze ontwikkelingen pas tien jaar later
zien. Gelukkig accepteert en erkent
Europa inmiddels dat deze landen verder
zijn en zijn bedrijven zich bewust van het
feit dat we ook van hen kunnen leren.
Kwaliteit en ‘made in Europe’ blijft be-
langrijk, maar is niet meer heilig.”
Deep-learning
Haayo Terpstra, business development
manager Robotics bij ABB vult aan: “Vei-
lige en flexibele robots die samenwerken
met mensen zijn echter nog maar het be-
ginpunt van een nog veel verdergaande
ontwikkeling die hoort bij de ‘Fabriek van
de toekomst’. Hierin worden zoveel mo-
gelijk álle machines – dus ook robots –
aan elkaar gekoppeld om informatie uit te
wisselen waarmee een efficiëntieslag te
maken is in de volledige levenscyclus van
ontwerp, bouw en gebruik tot aan het on-
derhoud. Deze samenwerking draagt bo-
vendien bij aan een stukje proactieve in-
telligentie waarmee de veiligheid van
mens en omgeving verder wordt gewaar-
borgd.”
Een belangrijk element in dit thema is te-
vens de mogelijkheid van de huidige ge-
neratie robots om ‘zelfstandig te leren’.
Herbert ten Have van Fizyr ging in zijn
presentatie bijvoorbeeld in op het thema
‘deep-learning voor 3D-vision geleide ro-
bots’. Hij geeft aan: “Het probleem dat we
als uitgangspunt nemen is het feit dat
conventionele robots slecht in staat zijn
om een grote variatie in productaanbod
te handelen. Of het nu gaat om verschil-
lende producten, verpakkingen of de ma-
nier van stapelen. Met de toename van
e-commerce, waarbij mensen via internet
een enorme variëteit aan producten be-
stellen, is dit echter wel belangrijk.”
“Om dit mogelijk te maken zorgen we er-
voor dat robots op basis van artificial in-
telligence uiteindelijk toch in staat zijn om
producten te herkennen of identificeren
en daarbij eventueel de benodigde kwali-
teitscontrole te kunnen uitvoeren. Op
deze manier is ‘3D-vision’ optimaal te
combineren met robots. Onder meer in
de magazijnen van de verpakkingsindus-
trie.”
Samenwerking
Als medeorganisator toont Festo op de
‘meet & greet’ onder meer de laatste ont-
wikkelingen op het vlak van de grijper-
technologie. Grijpers worden immers
voor een belangrijk deel gekoppeld aan
robots waarna ze zijn in te zetten om pro-
ducten van A naar B te verplaatsen.
Bastiaansen: “Steeds meer klanten vragen
om een totaaloplossing wanneer het gaat
om het invullen van ‘grijpvraagstukken’.
Dat betekent ook in dit geval dus: samen-
werken. Bijvoorbeeld met de leverancier
van robots maar ook met machinebou-
wers en systeem integratoren. Festo bena-
dert de vraagstukken vanuit de grijper-
technologie. Eenvoudig gezegd: wanneer
we weten op welke manier we een pro-
duct kunnen oppakken, weten we ook
hoe we het kunnen verplaatsen. Daarmee
bedoel ik dat de juiste grijpertechniek in
combinatie met het product uiteindelijk
bepaalt met welke snelheden en versnel-
lingen je de verplaatsing kunt uitvoeren.
En dus welke cyclustijden je kunt realise-
ren.”
Grijper follows verpakking
Bastiaansen geeft aan dat binnen de ver-
pakkingsindustrie op dit moment vooral
het verpakkingsmateriaal aanleiding
geeft tot nieuwe uitdagingen. “Verpak-
kingsmaterialen veranderen voortdurend.
Zo is er bijvoorbeeld een hang naar kar-
Enkele pointclouds
(3D-afbeeldingen)
van pakketten
gestapeld in een
rolcontainer. Het
algoritme heeft de
zakken die de robot
kan pakken groen
gekleurd en de
pakbare dozen rood
(foto: Fizyr).
De ‘meet & greet’ over robots vond plaats in het Festo Experience Centre (foto: Festo).
23-24-25_robotica.indd 24 12-03-18 10:05