Pagina 6 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl maart 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK6
revolutionair hefschip
De Nederlandse bedrijven SeaOwls en Ulstein Design & Solutions hebben onlangs een revolutionair
nieuw hefschip voor de offshore windindustrie onthuld: de SOUL. Hiermee komt subsidievrije wind-
energie binnen handbereik. Bestaande ontwerpen voor hefschepen zitten op de grens van wat eco-
nomisch nog haalbaar is, waardoor geen verdere kosten-efficiency te behalen is. Door de scheeps-
bouwkundige kennis van Ulstein te koppelen aan SeaOwls’ expertise in hefschepen, wordt invulling
gegeven aan de noodzaak om een daadwerkelijke ‘game changer’ te ontwikkelen. Het meest opti-
male hefschip zou er volgens SeaOwls uit moeten zien als een vierkante tafel met de poten zover
mogelijk in de hoeken. Door deze 45 graden te draaien, ontstaat een natuurlijke boegvorm voor een
zelfvarend schip. “Met dit ontwerp komen wij tegemoet aan de wens van turbineleveranciers, ener-
giemaatschappijen en aannemers om verdere kosteneffectiviteit te bereiken door schaalvergroting,”
zegt Erik Snijders, directeur/eigenaar van SeaOwls. Bram Lambregts, adjunct-directeur bij Ulstein
Design & Solutions: “Deze ogenschijnlijk simpele draai aan het ontwerp, levert enorme operationele
en kostenvoordelen op in het installatieproces. Door de toepassing van een kruisvormig structureel
hoofdverband is het ontwerp meer dan tien procent lichter dan bestaande hefschepen, terwijl het
laadvermogen groter is. In combinatie met de hoge capaciteit hijskraan kunnen windturbines van
10-12 MW worden geïnstalleerd, waar 6-8 MW turbines de limiet is voor de huidige generatie hef-
schepen.”
Bestuurderloze transportsystemen zijn een kerntechnologie van een Smart Factory. audi past deze
autonome transportrobots steeds vaker toe (foto: audi).
De SOUL ontwerpserie zal verschillende groottes kennen voor
het vervoer en plaatsing van drie tot zes windturbines van
elk 10-12 mW (foto: Ulstein Design & Solutions).
audi past parkeerrobots
succesvol toe
Parkeerrobots vervoeren bij Audi maximaal tweeduizend auto’s per dag voor het trans-
port per trein. Dit autonoom werkende transportsysteem van FTS Ray wordt sinds het
begin van het jaar ingezet in de fabriek in Ingolstadt. De parkeerrobot scant met behulp
van lasersensoren de positie en de maten van een auto op, om zich daar op aan te pas-
sen. Vervolgens wordt de auto tot een hoogte van maximaal 10 centimeter opgetild.
Een centraal autonoom controlesysteem geeft een plek door aan de robot waar hij de
auto via de kortste weg kan neerzetten. Zodra er voldoende auto’s klaarstaan om naar
een bepaalde bestemming te worden getransporteerd, stelt de robot zichzelf in op het
beladen van de treinwagons. Op deze manier nemen de bestuurderloze transportsyste-
men maximaal achtduizend rijbewegingen per dag voor hun rekening, waarbij ze een
afstand van circa 500 kilometer afleggen. Zelfs hun accu’s worden automatisch gewis-
seld: als het laadniveau te laag wordt, gaat de robot automatisch richting een volledig
geautomatiseerd wisselstation, waarna een specifiek hiervoor ontwikkelde robot de
accu binnen een paar minuten vervangt. 24 uur per dag doet het systeem op betrouw-
bare wijze zijn werk – ook op een open parkeerdek en bij buitentemperaturen tot -20
graden Celsius. Dit zorgt zodoende ook voor meer efficiency en ergonomie voor de
medewerkers: ze hoeven aanzienlijk minder ver te lopen en ze worden minder vaak
blootgesteld aan extreme weersomstandigheden.
Vliegende auto in
productie
Pal-V, producent van vliegende auto’s uit Raamsdonksveer, is ge-
start met de verkoop van de vliegende auto’s Liberty Pioneer en
Liberty Sport. Deze transportmiddelen kunnen zich zowel op de
openbare weg als in de lucht verplaatsen. De leveringen van
weg- en luchtvaart gecertificeerde modellen zijn gepland voor
het einde van 2018. De voertuigen maken gebruik van een zo-
genoemde dual engine propulsion drive train. Hierbij worden
twee motoren gekoppeld aan de propeller die de voortstuwing
creëert. Deze oplossing is gebaseerd op twee volledig gecertifi-
ceerde vliegtuigmotoren van Rotax, een bekende motorfabrikant
in de luchtvaart. In de lucht staat de onderliggende gyroplane-
technologie garant voor een stabiel vliegend platform, dat vei-
lige landingen mogelijk maakt. Het duurt ongeveer 5 tot 10 mi-
nuten om de Pal-V van een rijdend voertuig om te bouwen tot
een vliegende gyrocopter. Het voertuig haalt snelheden tot 160
kilometer per uur op de weg. Tijdens het rijden draagt de ver-
laagde, kantelbare cockpit en het tweede raam in de deuren
sterk bij aan de sportwagenbeleving op de weg. In de lucht vari-
eert de snelheid van 50 tot 180 kilometer per uur. Opstijgen en
landen doet de vliegende driewieler vanaf airstrips met een
lengte tussen de 90 en 200 meter. Voor de besturing is zowel een
rijbewijs als een autogirovliegbrevet nodig.
De eerste
exemplaren
van de
Pal-V zijn
gepresenteerd.
Kostprijs
ongeveer een
half miljoen
euro
(foto: Pal-V).
Nieuws
04-05-06-07_Nieuws.indd 6 13-03-17 16:12