Pagina 54 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl maart 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK54
drijven elk wiel aan met een reductie van
1:3,3. Deze transmissie is speciaal ontwor-
pen voor de auto. Er zijn ook drie verschil-
lende batterijpakketten beschikbaar:
14 kWh, 25 kWh en 32 kWh.
automatisch vliegen
Wat gebeurt er als een industrieel ont-
werpbureau voor auto’s en de engineers
van een vliegtuigbouwer samen gaan
werken, juist ja, ze bedenken een vlie-
gende auto. Het idee is niet nieuw, de ma-
nier waarop wel. Italdesign en Airbus
toonden in Genève de Pop.Up Concept,
een verplaatsbare cabine die zowel door
de lucht, op de weg als via het spoor ge-
transporteerd kan worden. Zie het vooral
als een toekomstvisie voor over een jaar
of vijftien. Natuurlijk is straks de Pop.Up
Concept ook onderdeel van het IoT.
Je voert als passagier de gewenste locatie
in via een app en de software van het sy-
steem kiest de juiste en snelste trans-
portwijze. Voor gewone korte ritjes staat
de cabine op een onderstel met elektro-
motoren. Bij een langere reis of grote
drukte kan een drone langskomen om de
cabine op te pikken en een snellere route
door de lucht te nemen. Een ander scena-
rio is dat meerdere cabines op een trein
worden geplaatst, waarom dan ook niet
via een hyperloop? Het idee op zich is
mooi, de technologie is al best ver, maar
de wetgeving is op dit soort vliegende
voertuigen nog niet helemaal goed afge-
stemd. Bovendien, willen mensen dit wel?
autoband met aI
Vorig jaar stelde Goodyear de Eagle 360
conceptband voor, een bolvormige band.
Dit jaar werd het concept verder uitge-
diept. De Goodyear Eagle 360 Urban is nu
een 3D-geprinte bol, maar tevens de eer-
ste conceptband met AI (Artificial Intelli-
gence) die kan voelen, beslissen, transfor-
meren en communiceren. Goodyear ge-
bruikt kunstmatige intelligentie om de
band een ‘brein’ te geven. In combinatie
met een bionische huid en een verande-
rend loopvlak kan de Eagle 360 Urban
kennis in de praktijk omzetten. De band
gaat deel uitmaken van het netwerk van
de auto en het IoT. Op die manier kan hij
zich snel aanpassen aan veranderende
omstandigheden. De autoband 4.0 heeft
een bionische huid met een sensornet-
werk waarmee de band zijn eigen status
kan controleren en informatie kan verza-
melen over het terrein, onder meer over
het wegoppervlak. Via communicatie met
andere voertuigen en beheersystemen
voor de infrastructuur, het verkeer en de
mobiliteit kan de Eagle 360 Urban in real-
time informatie verzamelen over zijn om-
geving. Door deze informatiebronnen te
combineren en onmiddellijk te verwerken
via netwerken met deep-learning-algorit-
mes kan de Eagle 360 Urban beslissen wat
de juiste actie is.
Zelfreparerend
De bionische huid van de band is gemaakt
van een extreem elastisch polymeer en is
ongeveer even flexibel als de menselijke
huid, waardoor het kan uitzetten of krim-
pen. Deze buitenste laag bedekt een
schuimachtig materiaal dat sterk genoeg
is om flexibel te blijven, ondanks het ge-
wicht van een auto. Dankzij die flexibiliteit
kunnen krachtelementen onder het op-
pervlak van de band – onderdelen die de
vorm kunnen veranderen via elektrische
input en die werken zoals menselijke spie-
ren – de aparte onderdelen van het profiel
hervormen, en op deze manier het loop-
vlak bepalen. Zo kunnen ze ‘kuiltjes’ vor-
men in natte omstandigheden of net glad
worden wanneer het droog is. Hierdoor
wordt telkens een nieuw loopvlak met
een veiliger contactvlak ontplooid. Dank-
zij dit veranderlijke loopvlak kan de Eagle
360 Urban transformeren en zich aanpas-
sen aan weg- en weersveranderingen.
De conceptband kan dan communiceren
om de verzamelde informatie en zijn reac-
ties daarop te delen met andere voertui-
gen en alle elementen die deel uitmaken
van het IoT.
Als de bionische huid van de band bescha-
digd geraakt, kunnen de sensoren in het
loopvlak het lek detecteren. De band zal
dan roteren om een ander contactvlak te
creëren. Daardoor neemt de druk op het
lek af en kan het zelfherstellende proces
beginnen. Dit proces werkt met materia-
len die specifiek zijn ontwikkeld om naar
het lek toe te vloeien. Ze reageren fysisch
en chemisch met elkaar om nieuwe mole-
culaire verbindingen te vormen, zodat het
lek wordt gedicht. Een interessante ont-
wikkeling. Deze conceptband vraagt wel
om een heel ander model auto dan wat
we momenteel gewend zijn, maar is dat
niet een kwestie van wennen?
Een interessant transportconcept van Italdesign en Airbus gebruikmakend van autonome
drones (foto: Italdesign).
De Goodyear Eagle 360 Urban is een interessante conceptband, heeft een zelfherstellende
buitenkant en reageert op verschillende weersinvloeden (foto: Goodyear).
52-53-54_autonoomrijden.indd 54 13-03-17 16:21