Pagina 53 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2017

tECHNIEK Transport
www.AT-aandrijftechniek.nlmaart 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 53
gepreconfigureerd of aangepast om per-
fect te beantwoorden aan de wensen en
behoeften van zijn gebruiker.
Naar keuze autonoom
Bij de Instinct Concept ervaart de bestuur-
der een grote flexibiliteit in gebruik. Zijn
hele omgeving draagt bij aan het facilite-
ren van zijn ritten. De auto is standaard
voorzien van een aantal uitrustingen: rij-
modus, instelling van de interfaces en de
stoelen, een lichtsfeer, een hifi-systeem,
enzovoorts. Toch blijft de mens bepalen
door te kiezen voor handmatig rijden of
de regie uit handen te geven in de auto-
nome modus. De vier modi van de Instinct
Concept maken een bijzonder nauwkeu-
rige programmering mogelijk. Zo is de
‘Drive Boost’ geconcentreerd op sportief
rijden. ‘Drive Relax’ maakt gebruik van de
ADAS (Advanced Driving Assistance
Systems – rijhulpsystemen) om de bestuur-
der te ondersteunen. De autonome
modus ‘Autonomous Soft’ geeft voorrang
aan comfort. Dan kunnen ritten wat lan-
ger duren, maar dat kan prettig zijn bij
een film kijken, een boek lezen of gewoon
uitrusten. ‘Autonomous Sharp’ zorgt er-
voor dat zo snel mogelijk op de plaats van
bestemming wordt aangekomen en er
wordt gekozen voor een precies en effi-
ciënt rijgedrag.
Holografische weergave
Volgens Peugeot hebben de concepten
van autonome auto’s die tot op heden
werden gepresenteerd wellicht geleid tot
een wat elitair imago van de zelfrijdende
auto. Autonoom rijden zou zich beperken
tot de topklasse of tot één enkele bestuur-
der. Peugeot ziet dit anders. Autonoom
rijden moet bereikbaar worden voor zo-
veel mogelijk mensen. Dat is te zien aan
de Responsive i-Cockpit, een adaptieve en
innovatieve inrichting van de auto. In de
bestuurdersruimte zien we een fraai kine-
matisch systeem bij het schakelen tussen
de Drive modi en de Autonomous modi.
Het kleine stuurwiel en de plaat met de
toggle switches verdwijnen dan in het
dashboard. Bovendien verdwijnt het gas-
pedaal in het schutbord. In wat voor
modus de auto ook rijdt, de bestuurder
blijft altijd baas over de auto. Dat is lo-
gisch in de Drive modus, maar wel bijzon-
der in de Autonomous modus. Naast het
9.7’’ scherm op de middenconsole zit het
i-Device waarmee acties kunnen worden
gestuurd. Met één enkele handeling kan
bijvoorbeeld een auto worden ingehaald
of van Soft naar Sharp worden gescha-
keld. In de Drive modus geeft de boord-
computer met holografische weergave
rij-informatie weer: rijsnelheid, verdeling
tussen de twee elektromotoren van de
PHEV aandrijflijn, laadstatus van de bat-
terij. De digitale achteruitkijkcamera
waarschuwt voor de aanwezigheid van
een auto in de dode hoek.
Chatbot
In de Autonomous modus krijgen deze
systemen nieuwe informatie die relevant
is omdat alleen tijd telt. Dan krijgen alle
inzittenden informatie over de tijd, de res-
terende tijd tot de bestemming, de voor-
uitgang op het traject. De interieurambi-
ance verandert bovendien als er een an-
dere modus wordt ingeschakeld. Behalve
een gewijzigde weergave van de informa-
tie, worden ook de instelling van de stoe-
len, de verlichting en de geluidsweergave
aangepast.
De passagiers kunnen allemaal communi-
ceren via een zogenaamde chatbot, een
personal assistant met spraakherkenning
die toegang geeft tot een eindeloze reeks
services. Door simpelweg op een normale
toon in te spreken zijn bioscoopkaarten te
reserveren of een online aankoop te
doen.
turbineaandrijving
Tot zover de IoT gekoppelde auto van
Peugeot. Op het gebied van aandrijftech-
niek is de nieuwe Ren sportwagen van het
Chinese bedrijf Techrules best bijzonder te
noemen. De sportwagen wordt aangedre-
ven door de tweede generatie van
Techrules unieke TREV (Turbine-Rechar-
ging Electric Vehicle), met als optie een of
twee turbines om de batterijen te voeden.
Er zijn twee typen turbines beschikbaar
met verschillende vermogens, 30 kW of
80 kW. Het TREV-systeem heeft een actie-
radius van 2000 km op 80 liter brandstof,
afhankelijk van hoe het voertuig wordt
gebruikt. In volledig elektrisch aangedre-
ven modus wordt gemikt op een actiera-
dius van 200 km, afhankelijk van de bat-
terij en de gekozen configuratie van de
elektrische motor. Het TREV-systeem kan
zowel vloeibare als gasvormige brandstof-
fen aan. Tijdens tests heeft diesel bewe-
zen de beste prestatiemogelijkheden te
hebben, bovendien met een uitstoot gun-
stiger dan volgens de EURO6-norm ver-
plicht is.
‘Pancake’ motoren
De aandrijflijn bestaat uit twee, vier of zes
YASA vloeistof gekoelde elektromotoren.
Deze zogenaamde ‘pancake’ motoren
hebben een grote diameter ten opzichte
van hun lengte, waardoor ze ideaal zijn
voor gebruik in de Ren. Daar kunnen de
motoren plat worden geplaatst tegen de
binnenzijde van de koolstofvezel kuip. Dit
bespaart veel ruimte. De configuratie met
achterwielaandrijving en twee elektromo-
toren heeft een elektromotor voor elk
achterwiel. Een configuratie met vier mo-
toren betekent aandrijving op alle vier de
wielen. De topconfiguratie heeft zes mo-
toren: twee motoren voor elk achterwiel
en één voor elk voorwiel. De motoren 4
De Ren van Techrules beschikt over een interessante range extender in de vorm van een zuinige turbineaandrijving
(foto: Techrules).
52-53-54_autonoomrijden.indd 53 13-03-17 16:21