www.AT-aandrijftechniek.nlmaart 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 41
tECHNIEK Automatisering
het voor de productiemedewerker alle-
maal beter inzichtelijk plus bij een mas-
saproductie met batchgrootte 1 is het
belangrijk de juiste instructies te krijgen
van de juiste variant van het product. In
de eerste productiecel is de worm-
wieloverbrenging geassembleerd. In de
tweede cel wordt de elektromotor ge-
monteerd. Hier is de elektromotor, just-
in-time, aangevoerd door een smart car-
rier. Ook weet de productiemedewerker
van de tweede cel wat hij moet doen. Tot
slot gaat deze combinatie langs het olie-
vulstation, waar de juiste soort olie voor
die specifieke aandrijving wordt gevuld.
Kohl: “Daarna moet de aandrijving nog
gespoten worden, maar dat doen we nog
niet hier.”
Tot slot neemt Kohl ons nog even mee
naar de belangrijkste positie en persoon
in de Industrie 4.0 fabriek. We komen
aan bij een werktafel met drie grote
beeldschermen en een toetsenbord.
“Hier staat de ‘Dirigent der Wertschöp-
fung’. Hij heeft het overzicht over alle
productiecellen en kan snel ingrijpen
mocht ergens een probleem ontstaan.
Deze dirigent is eindverantwoordelijk dat
alles goed loopt, waarmee wij laten zien
dat een smart factory bestaat uit de intel-
ligente combinatie van mens, techniek
en IT.”
toekomst
Veel mensen en bedrijven praten nog
over Industrie 4.0 als zijnde een toe-
komstplaatje. Niet bij SEW-Eurodrive, zij
passen deze techniek al een tijdje in de
eigen productie toe. Maar wat levert het
nu op? Kohl geeft een duidelijk ant-
woord: “De doorlooptijd in de productie
is met 60 procent verkort, de productivi-
teit is met 20 procent gestegen en de
terugverdientijd is nu twee jaar.”
Met de ontwikkeling van een productie-
omgeving conform Industrie 4.0, de
daarbij behorende smart carriers en
complexe IT-omgeving, ontstond het
idee om deze technologie en ‘knowhow’
te gaan verkopen. Kohl: “We zien nieuwe
kansen om onze kennis te gaan vermark-
ten. Inmiddels zijn al veel grote produc-
tiebedrijven bij ons geweest om te kijken
hoe Industrie 4.0 werkt. We zetten nu,
naast onze eigen productie, in op dienst-
verlening en nieuwe businessmodellen
voor derden. Denk hierbij aan planning,
projectmanagement, licenties, onder-
houd.” SEW-Eurodrive ontwikkelt nu
haar mobiele systemen verder en toont
op de Hannover Messe straks de nieuw-
ste versie van de smart carrier. Maar ze
blijven vooral ook verder ontwikkelen
aan hun tandwielkasten, besturingen en
aandrijvingen. Kohl: “Produceren vol-
gens Industrie 4.0 is één, producten
maken vóór Industrie 4.0 is weer een
ander verhaal. Daar gaan we de ko-
mende jaren nog interessante ontwikke-
lingen zien.”
www.sew-eurodrive.nl
Hier wordt een geassembleerde wormwieloverbrenging met RFID-
tag herkent door de RFID-lezer bij de ingang van een productiecel.
De elektromotor is just-in-time aangeleverd door een smart carrier.
De montagemedewerker kan nu motor en tandwielkast tot één
complete aandrijfunit assembleren.
SEW-Eurodrive ziet veel kansen voor haar smart carriers in diverse uitvoeringen.
38-39-40-41_sewind40.indd 41 13-03-17 16:18