Pagina 39 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2017

tECHNIEK Automatisering
www.AT-aandrijftechniek.nlmaart 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 39
Industrie 4.0 is een begrip wat in 2011 voor het eerst opdook tijdens de
Hannover messe. Sindsdien kun je geen website, technisch vakblad of elk
ander industriemedium openen, of de kreet Industrie 4.0, Smart Factory of IIot
komt voorbij. Vooral op powerpoint-presentaties en op beurzen doen deze
termen het goed. Het is trendy en je hoort er helemaal bij. toch zijn er wei-
nig bedrijven die echt kunnen zeggen dat hun productie ‘smart’ is of conform
Industrie 4.0. SEW-Eurodrive, specialist in aandrijf- en besturingstechniek,
heeft echter in haar fabriek in Graben-Neudorf (D), een deel van haar productie
‘smart’ gemaakt als een soort showcase voor derden. aandrijftechniek kon
meekijken over de schouder van de dirigent van het Industrie 4.0 concert.
Eigenlijk ben ik helemaal niet blij met de naam ‘Schaufensterfabrik’,” begint
Andreas Kohl het gesprek. Kohl is vesti-
gingsmanager Logistiek bij de fabriek van
SEW-Eurodrive in Graben-Neudorf. “Wij
zijn hier zo’n drie jaar geleden bewust
mee begonnen, omdat het aantal varian-
ten aan combinaties van elektromotoren,
tandwielkasten en reductoren wat wij
hier maken de miljoen ging passeren.”
SEW-Eurodrive hanteert het ‘Baukasten-
principe’. Kohl noemt het ook wel een
‘variantenexplosie’. “Bij zo veel varianten
is het wel handig dat je massaproductie
van batchgrootte 1 gaat starten. Maar be-
heersing van de productvarianten blijft
van groot belang. Tevens hadden wij als
voorwaarde dat de productie in Duitsland
bleef.” SEW-Eurodrive hanteert een hoge
‘Fertigungstiefe’, in goed Nederlands be-
tekent dat dat ze veel onderdelen zelf
maken. “We kopen alleen de lagers en de
afdichtingen in, alle overige onderdelen
zoals elektromotoren, elektronica, assen,
tandwielen en behuizingen, maken we
zelf. Momenteel maken we zo’n 2800 aan-
drijvingen per dag en we kunnen als het
moet complexe producten in vijf dagen
leveren. Dat vergt veel van je productie, je
mensen en de logistiek.”
Slimme combinatie
Kohl geeft kort een stukje geschiedenis
weer. “In de jaren tachtig was Computer
Integrated Manufacturing een nieuwe
ontwikkeling. Daarmee werd eigenlijk al
de basis gelegd voor de automatisering
van nu. Ook kwam de term ‘lean’ erbij kij-
ken en bleek een productie zonder men-
sen eigenlijk niet mogelijk. Productie-
cellen, zeg maar kleine fabriekjes in de
grote fabriek, werden ‘state of the art’.
Je kon makkelijker groeien vanwege seg-
mentering en decentrale productie. Nu
komt daar een grote IT-schil omheen en
worden machines, mensen en logistiek
optimaal gekoppeld. Veel mensen denken
dat bij Industrie 4.0 alles geautomatiseerd
wordt en er veel banen gaan verdwijnen.
Dat kunnen we meteen naar het rijk der
fabelen sturen. Industrie 4.0 is juist een
slimme combinatie en integratie van
mens, techniek en vooral IT-structuren.”
Kohl vertelt zijn verhaal met enthousi-
asme en overtuiging. Die overtuiging kan,
want SEW-Eurodrive past Industrie 4.0 da-
gelijks toe. We popelen dan ook om de
fabriek te mogen zien.
Interne logistiek
Wat opvalt bij de rondleiding is dat er op
de paden buiten de Industrie 4.0-zone
zowel normale bemande heftrucks als ou-
dere AGV’s rondrijden. Deze verzorgen
nog grotendeels de normale productie-
lijnen en brengen materiaal (halffabrika-
ten en componenten) naar de Industrie
4.0-zone. De bakken met componenten
worden neergezet en overgenomen door
de eerste generatie smart carriers, een
door SEW-Eurodrive in huis ontwikkelde
AGV. Zelf spreken ze over een ‘Mobiler
Logistik assistent’. Deze smart carrier is
een compact en laag vierkant transport-
platform dat zich autonoom kan verplaat-
sen en vervult coöperatief logistieke
taken. Hiertoe maken ze gebruik van
‘zwerm-intelligentie’. Deze eerste genera-
tie is nu twee jaar oud en zorgt voor de
onderdelentoevoer naar de productiecel-
len. Kohl: “Elke smart carrier beschikt over
zijn eigen compacte aandrijving en heft
de transportcontainers van onderen op.
De stroomvoorziening gaat draadloos op
de rechte stukken. Daarnaast beschikt hij
over supercondensatoren zodat hij even-
tueel 10 minuten lang zelfstandig kan rij-
den. Op de komende Hannover Messe
komen we met de tweede generatie van
onze carriers. Daarin zitten nu ook extra
Lithium-ion accu’s zodat ze straks langer
autonoom kunnen rijden.”
Pick by light
We vervolgen onze weg naar een eerste
productiecel. Hier zien we nog steeds de
4
“
Deze smart carriers, ontwikkeld door SEW-Eurodrive, kunnen zich autonoom verplaatsen en vervullen coöperatief
logistieke taken.
[tekst & foto’s] Paul Quaedvlieg
38-39-40-41_sewind40.indd 39 13-03-17 16:18