www.AT-aandrijftechniek.nl maart 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK26
ken. Dat betekent dat een lifttechnicus
geen complete lift hoeft te kunnen bou-
wen, maar wel moet weten hoe je hem
onderhoudt.”
Op afstand
Omdat steeds meer technieken aan elkaar
gekoppeld worden en intelligentie wordt
ingebouwd, zijn niet alleen goed opge-
leide mensen aan de machine nodig, het
is ook mogelijk om op afstand automa-
tisch te monitoren en bij problemen een
eerste diagnose te stellen. “Dat kan op
twee manieren,” legt Greutink uit. “Via
internet houdt iemand de status van ma-
chines in de gaten. Die analyseert wat er
aan de hand is en hoe ernstig het is. Het
nadeel is dat je je via schermen moet inle-
ven. Dat blijft abstract. Je hoort, voelt en
ruikt het niet. Er kunnen zoveel factoren
zijn die van invloed zijn. Daarom zie je
meer en meer dat een medewerker ter
plekke met een smartphone rondloopt,
foto’s of video’s maakt en iemand op af-
stand live laat meekijken, die een eerste
analyse maakt. Afhankelijk van de ernst
van de situatie kan de monteur zelf een-
voudige reparaties uitvoeren of kan een
specialist invliegen.”
Niet mensloos
Ondanks de automatisering van werk-
zaamheden, zit een volledige mensloze
industrie er volgens Greutink niet aan te
komen. “Je ziet eerder dat bedrijven daar-
van terugkomen, want die beslissing is
onomkeerbaar. Als het misgaat is een
snelle responstijd cruciaal. Dus deskun-
dige mensen zijn en blijven absoluut
noodzakelijk om mee te kijken en in te
grijpen.”
Dat alles heeft gevolgen voor het onder-
wijs. Je kunt immers niet alles van alles
weten. “Dat hoeft ook niet,” meent Greu-
tink. “Het gaat niet om theoretische ken-
nis, het gaat om inzicht en vaardigheden.
Kennis kun je opzoeken op internet. Je
zult vooral uiteenlopende vaardigheden
moeten aanleren. Analytisch inzicht en
abstractievermogen worden ook steeds
belangrijker, al moet je dat eigenlijk ge-
woon in je hebben. Daarom zie je ook
steeds meer hbo’ers in deze functies te-
rechtkomen. Greutink is verder van me-
ning dat het reguliere technische mbo-
onderwijs te ver is doorgeschoten in het
aanleren van competenties als samenwer-
ken en vreemde talen. Ten koste van tech-
nische vakken en van praktijkruimtes.
“Technische mensen leren nu eenmaal
het meeste door te doen. Dat motiveert.
Je moet het leuk maken.”
Veelzijdiger
Aandrijftechniek zal niet verdwijnen, ver-
zekert Greutink. Door de integratie met
besturingstechniek en elektronica wordt
dit vak wel veelzijdiger. Ook bij aandrijvin-
gen zal meer de nadruk komen te liggen
op instandhouding en verbeteren. Een
voordeel is dat deze discipline al gewend
is aan onderhoudsschema’s. “Ik zou zeker
in deze bedrijfstak blijven zitten. Voorlo-
pig is de vraag nog booming. Bedrijven
kunnen niet zonder hun kennis en erva-
ring.”
www.rovc.nl
Een technicus die verstand heeft van zowel aandrijving en hydrauliek als van elektronica en besturingssystemen, is van onschatbare waarde.
“Een mbo-3 technicus wacht niet
af tot de boel is vastgelopen”
24-25-26_rovcinterview.indd 26 13-03-17 16:16