Pagina 11 van: Aandrijftechniek – nummer 2 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nlmaart 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 11
tECHNIEK Mechanisch
voor problemen. Door de schaalvergro-
ting van de schepen en de kranen wordt
ook de rijweg van de loopkatten langer
waardoor zij steeds grotere afstanden af-
leggen. Op jaarbasis kan een loopkat zo’n
12.000 km afleggen, evenveel als de ge-
middelde Nederlandse automobilist. Het
verschil is alleen dat een automobilist na-
genoeg altijd in dezelfde richting rijdt,
maar een loopkat continu voor- en achter-
uit gaat over een spoor van 100 m à 130
m. Hij maakt veel meer starts en stops en
ondergaat grotere mechanische krachten.
Bij loopkatten van containerkranen
komen regelmatig uitlijnproblemen met
de wielen voor, met alle problemen van
dien tijdens bedrijf, waardoor er sterke
vermindering van de levensduur van rails
en wielen optreedt. Langeveld heeft hier-
voor overigens een specifieke uitlijnser-
vice ontwikkeld.
Ook de tandwielkasten van de aandrijving
van de loopkatten zijn aan problemen on-
derhevig. Deze problemen doen zich voor
bij zowel bemande containerkranen als
bij op afstand bediende kranen. De tand-
wielkasten worden in beide draairichtin-
gen even zwaar belast en zijn voorzien
van schuine vertanding. De hieruit resul-
terende axiale kracht en de regelmatig
omdraaiende beweging hebben een ha-
merend effect op de tanden en hebben
invloed op de tandflankspeling. Met name
de middelste as van de tweetraps over-
brenging is in de praktijk gevoelig voor
schade. In samenwerking met enkele toe-
leveranciers is ZPMC in het proces om de
levensduur van de kasten te trachten te
verbeteren, onder meer door verminde-
ren van de axiale lagerspeling. Die speling
is nodig om thermische uitzetting op te
vangen, maar maakt de tandwielen ge-
voelig voor uithameren. Een deeloplos-
sing is zwaardere lagering van de middel-
ste as maar daarvoor is niet altijd de
ruimte en inbouwruimte beschikbaar.
tot slot
Kraanbouwers, terminals en adviesbu-
reaus werken samen om de problemen
met tandwielkasten in liertrommels en
loopkatten op te lossen. Dit is een posi-
tieve ontwikkeling voor Nederland, waar-
bij de praktijk en theoretische kennis ge-
bundeld worden om stap voor stap de
problemen te tackelen.
www.zpmc-netherlands.com
www.langeveldprojects.com
250
200
kr
ac
h
t
o
p
li
er
(k
N
) kracht op een enkele liertrommel
150
100
50
50
40
30
20
10
0
0
0 0,05 0,1 0,15 0,2 0,25
tijd (s)
koppel in tandwielkast
0,3 0,35 0,4 0,45 0,5
0 0,05 0,1 0,15 0,2 0,25
tijd (s)
0,3 0,35 0,4 0,45 0,5
Fliertrommel
125% detectie kracht op lier
noodrem geactiveerd EN
tegenkoppel elektromotor
Mtandwielkast
ko
p
p
el
in
t
an
d
w
ie
lk
as
t
(k
N
m
)
250
200
kr
ac
h
t
o
p
li
er
(k
N
) kracht op een enkele liertrommel
150
100
50
50
40
30
20
10
0
0
0 0,05 0,1 0,15 0,2 0,25
tijd (s)
koppel in tandwielkast
0,3 0,35 0,4 0,45 0,5
0 0,05 0,1 0,15 0,2 0,25
tijd (s)
0,3 0,35 0,4 0,45 0,5
Fliertrommel
125% detectie kracht op lier
motor genereert tegenkoppel
Mtandwielkast
ko
p
p
el
in
t
an
d
w
ie
lk
as
t
(k
N
m
)
Afb. 3. Simulatie van een noodstop met vroeg aansprekende nood-
remmen. De tandwielkast wordt in korte tijd met meer dan het dub-
bele van zijn gespecificeerde belasting belast.
Afb. 4. Simulatie van een noodstop zonder vroeg aansprekende
noodremmen. De remtijd is nauwelijks langer, maar de krachten op
de tandwielkast zijn met een factor drie gedaald.
ZPmC in Nederland
ZPMC met hoofdkantoor in Shanghai is met 82 procent marktaandeel de grootste fabri-
kant van containerkranen ter wereld, met een wereldwijde jaaromzet van 4,5 miljard dol-
lar. Het bedrijf heeft meer dan 2850 kranen geleverd aan – meer dan – tweehonderd ha-
vens in 97 landen. Behalve diverse typen containerkranen bouwt het Chinese concern por-
taalkranen op rails en wielen, diverse typen offshore-kranen en grote staalconstructies,
ondermeer voor bruggen. Ter ondersteuning van gebruikers heeft het bedrijf wereldwijd
22 kantoren en magazijnen met onderdelen. De vestiging in Rotterdam-Europoort fun-
geert als Europees hoofdkantoor voor onderdelen, service en reparatie. Voor de directe
ondersteuning van de klanten vormen de Benelux en Frankrijk het werkterrein. Sinds
2012 werkt deze vestiging aan het ontwikkelen van de markt voor reservedelen en aan
Value Added Services. Hieronder vallen snelle levering dankzij gebruik van ERP en WMS
software, verlenging van de levensduur van oudere kranen en inspectie, onderhoud en
reparatie van containerkranen. Daarbij wordt gewerkt met lokale medewerkers en part-
ners, waarbij de
BBS Groep een on-
dersteunende en
coördinerende rol
heeft. Sinds 1 sep-
tember 2015 houdt
ZPMC Netherlands
in Europoort zich
bezig met revisie
en reparatie van
tandwielkasten.
Deze activiteit is
dermate gegroeid,
dat in maart ook
een naastgelegen,
vijf maal zo groot
pand wordt betrok-
ken.
08-09-10-11_tandwielen.indd 11 13-03-17 16:13