Pagina 9 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2023

9
In duidelijke stappen
van hydraulisch
naar elektrisch
TEKST / FOTO’S / Paul Quaedvlieg
V
DL Translift maakt opbouwsystemen in diverse
varianten voor afvalinzamel- en afvaltransport-
voertuigen. Zo bouwt het bedrijf zijladers met
een FS-systeem (vaste opbouw), zijladers met
IES-afzetsysteem (wisselbare opbouw), maar
ook systemen met een kraanbelading, die bijvoorbeeld worden
gebruikt om ondergrondse en bovengrondse containers te
legen. Daarnaast bouwt VDL ook afvalinzamelsystemen op
volledig elektrische truckchassis.
Voorheen werd voor de aandrijvingen van de opbouw vooral
hydrauliek gebruikt. Denk hierbij aan de verdichtingsschroe-
ven, container-afzetsystemen en het oppakken en legen van
kliko’s. De afgelopen jaren werd gekeken naar de elektrificatie
van die aandrijvingen. Bas Suidgeest, Project Engineer bij VDL
Translift, legt uit wat er inmiddels is geëlektrificeerd: “Voor het
verdichten en comprimeren van het afval in de vuilniswagens
worden er twee schroeven gebruikt, die het afval naar achte-
ren persen. Dat is een roterende beweging die nu elektrisch
gebeurt.” Voorheen werden hydraulische motoren gebruikt, die
via een planetaire tandwielkast de schroeven aandreven. Zowel
de motoren als de planetaire tandwielkasten worden zwaar
belast in de vuilniswagens. Het hangt er daarbij wel van af welk
materiaal door de schroeven wordt verwerkt. “De belasting en
het slijtagepatroon verschillen per fractie die de vuilniswagen
ophaalt,” legt Suidgeest uit. “Is dat papier of restafval, plastic
of GFT? Bij plastic is de slijtage veel minder, terwijl bijvoor-
beeld karton keihard is. In het verleden hadden we wel eens
problemen met de planetaire tandwielkasten. Toen kwam Elsto
in beeld. Zij konden de juiste tandwielkasten leveren die wél
degelijk genoeg waren om in vuilniswagens te worden ingezet.” >
< Elektromotoren in
plaats van hydraulische
motoren bij de
aandrijving van de
verdichtingsschroeven
Planetaire tandwielkast
Inmiddels is aandrijftechniekspecialist Elsto Drives &
Controls al jaren toeleveringspartner van VDL Translift met
de planetaire tandwielkasten van Bonfiglioli. Daar zijn Elsto
elektromotoren, frequentieregelaars en het bouwen van scha-
kelkasten bijgekomen. Gerben Worst, Senior Account Manager
bij Elsto, legt de opbouw uit: “De verdichtingsschroef zit op de
uitgaande as van de planetaire tandwielkast. Aan de ingaande
as was voorheen een hydraulische motor gemonteerd. Voor de
elektrisch aangedreven schroeven hebben we er nu nog een
trap tussen gemonteerd, omdat je met een andere snelheid te
maken hebt. Elsto levert de tandwielkast met een elektromotor
of een hydrauliekmotor. Bij de elektrische uitvoering hebben
wij de schakelkast met besturing ontwikkeld. Deze bouwen wij
tevens op in onze werkplaats.”
Elektrificatie in stappen
Twee jaar geleden werd door VDL Translift het eerste elek-
trische prototype gebouwd waarbij de verdichtingsschroeven
elektrisch werden aangedreven. Al snel volgden de eerste twee
afvalinzamelvoertuigen die naar een klant gingen. “Het begon
allemaal met het elektrificeren van het chassis,” legt Suidgeest
uit. “Zo’n drie jaar geleden hebben we vier prototypes gebouwd
die elektrisch konden rijden. In de afvalsector een belangrijk
pluspunt, omdat deze voertuigen vaak in binnenstedelijke
gebieden worden ingezet én niet veel kilometers maken. Daarna
hebben we plannen gemaakt om meer te gaan elektrificeren in
de opbouw van de elektrische trucks. Een logische vervolgstap
was de elektrificatie van de schroeven. Juist omdat het hierbij
gaat om een eenvoudige roterende beweging.”
Samenwerking is
essentieel bij elek-
trificatie: v.l.n.r.
Bas Suidgeest (VDL
Translift), Gerben
Worst (Elsto), Mathijs
van der Mast (VDL
Translift) en Tobi Susan
(Elsto)
08-09-10-11_vdlelsto.indd 9 08-02-2023 16:58