07
Is vliegen op waterstof
de toekomst?
Airbus maakte eind vorig jaar bekend dat het bezig is met de ontwikkeling van een brandstofcelmotor op waterstof. Het aandrijfsysteem wordt
beschouwd als een van de mogelijke oplossingen voor zijn emissievrije vliegtuigen die in 2035 in gebruik zullen worden genomen. Waterstof kan op
twee manieren worden gebruikt als energiebron voor de aandrijving van vliegtuigen. Ten eerste via de verbranding van waterstof in een gasturbine, ten
tweede door het gebruik van brandstofcellen om waterstof om te zetten in elektriciteit om een elektrische propellermotor aan te drijven. Dat tweede
concept zie we op de foto. Airbus heeft daarbij de fuel cell (omzetten waterstof naar elektriciteit), een batterijpakket (opslag van de elektriciteit) en
een redundante elektromotor (verbruiker van de elektriciteit) in één high-tech behuizing geplaatst. Onlangs werd bekend dat Nidec Leroy-Somer een
overeenkomst heeft gesloten met Airbus voor de ontwikkeling van de elektrische motor voor zijn prototype brandstofcelmotor. Leroy-Somer wordt
belast met het ontwerp en de ontwikkeling van een reeks prototypes van elektromotoren die voldoen aan hoge eisen op het gebied van veiligheid,
betrouwbaarheid, energie-effi ciëntie en het laagste gewicht voor het beoogde vermogen. Zijn R&D wordt tevens uitgedaagd om baanbrekende tech-
nologieën en innovaties te onderzoeken om de architectuur van het vliegtuig-voortstuwingssysteem te optimaliseren. Airbus identifi ceert waterstof
als een van de meest veelbelovende alternatieven om een vliegtuig zonder uitstoot aan te drijven, omdat het geen koolstofdioxide uitstoot wanneer
het met hernieuwbare energie wordt opgewekt, met water als belangrijkste bijproduct (www.airbus.com).
06-07_fotospread.indd 7 08-02-2023 16:51