39
Praktisch het complete systeem is in eigen beheer geproduceerd en samengebouwd: de manifolds (links) en de kleppenblokken bij de
cilinders (rechts), de cilinders, de accumulator, het leidingwerk en de besturingskast
Molenmaker Techniek uit Sneek ontwikkelde en bouwde de nieuwe aandrijving van de Vlielandbrug
Bij de afname van de aandrijving is het gedrag van de hydraulische installatie geregistreerd. Aan de linkerkant het openen van de brug
waarbij het begin het zwaarst is maar de cilinders zonder onnodig opslingeren al snel stabiel uitlopen (rode en blauwe lijn). De zwarte lijn
is de accumulator die gedurende het openen van de brug leegloopt en bij het sluiten weer op druk wordt gebracht. De cilinders zelf worden
actief geremd bij het sluiten van de brug. Indien de brug dicht is, worden de cilinders weer drukloos gemaakt; de accumulator staat dan op
de maximale druk.
van 99%, anderzijds moeten overal klepstandmelders worden
aangebracht in het kader van veiligheid (is de klep geschakeld
en zo ja: ook in de juiste richting). Maar de klepstandmelders
kunnen stuk voor stuk kapot gaan en storingen veroorzaken.”
Onderhoud
Het eerste jaar ligt het onderhoud van de aandrijving in
handen van Molenmaker Techniek; daarna is de eigenaar vrij om
een eigen onderhoudspartner te zoeken. Dit onderhoud bestaat
onder meer uit het inspecteren van de hydraulische componenten
en het nemen van een oliemonster voor analyse. Ook worden
deeltjes-tellingen uitgevoerd om de conditie van de hydraulische
olie te monitoren. Deze installatie is verder voorzien van twee
vochtfilters en een retourfilter. Heuwekemeijer: “Al met al een
mooi project waarmee de levensduur van de Vlielandbrug weer
een flinke tijd is verlengd.” <
www.molenmaker-techniek.nl
36-37-38-39_vlielandbrughydrauliek.indd 39 08-02-2023 11:55