Pagina 38 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2023

AANDRIJFTECHNIEK | februari 202338
Molenmaker Techniek uit Sneek ontwikkelde en bouwde de nieuwe aandrijving van de Vlielandbrug
accumulator en wordt de zwaartekracht gebruikt om de druk
op te voeren tot ongeveer 150 bar.
Om de werking van de zuigeraccumulator te controleren
is ook deze uitgevoerd met een trekdraad-encoder. Bovendien
wordt de druk continu gemonitord; wanneer deze onder een
bepaalde waarde komt, schakelt automatisch een klein pompje
in om de druk weer op niveau te brengen. Dit is onder meer aan
de orde in de winterperiode wanneer de brug maar enkele keren
per dag opent. In de zomer, wanneer er veel pleziervaart is, zal de
druk minder snel onder deze grens komen omdat de accumulator
dan vaker wordt gevuld en minder tijd heeft om druk te verliezen.
Lager energieverbruik
Projectmanager Paul Heuwekemeijer: “Dit is een unieke
oplossing die ik nog niet eerder ben tegengekomen in brug-
aandrijvingen maar veel voordelen oplevert. Hij is uitsluitend
te gebruiken bij ongebalanceerde bruggen en zorgt er in eerste
instantie voor dat het energieverbruik behoorlijk daalt. Waar
voorheen een enkele motor/pompset met een vermogen van
55 kW werd ingezet, staan er nu twee sets van 22 kW waarvan we
ongeveer 16 kW gebruiken. Een opstelling die het ook mogelijk
maakt om in geval van nood de brug aan te drijven met één
motor/pompset. Niet wenselijk, wel mogelijk.”
Verder zijn frequentiegeregelde IE3 motoren toegepast waar-
mee het energieverbruik van de installatie nog verder daalt. Tot
slot leiden de verschillende keuzes tot een situatie waarin een
relatief lichte nutsaansluiting voldoende is en ook dát scheelt
in de kosten. “Dat deze oplossing niet vaker wordt toegepast,
hangt waarschijnlijk samen met de investering in de accumu-
lator; deze is relatief hoog. Kijk je echter naar de kosten over de
totale levensduur van de installatie, dan ben je halverwege al op
je terugverdientijd en is het daarna ‘verdienen’.”
3D-ontwerp rechtstreeks naar buigmachine
Praktisch het complete systeem is in eigen beheer gepro-
duceerd en samengebouwd: de manifolds, de cilinders, de
accumulator, het leidingwerk en de besturingskast. Assets
als elektromotoren, kleppen, koppelingen en slangen worden
uiteraard ingekocht. Voor een snelle en nauwkeurige productie
worden alle onderdelen 3D in Solid Edge getekend en virtueel in
de technische ruimte geplaatst. Op deze manier is direct duidelijk
of alles goed past maar ook of het bereikbaar is voor later onder-
houd. Heuwekemeijer: “Ook het leidingwerk wordt in Solid Edge
getekend. Wanneer het ontwerp in orde is, wordt de tekening
automatisch omgezet naar een file waarmee onze buigbank de
leidingen automatisch buigt. Dit versnelt de productietijd van
de hele installatie aanzienlijk.”
Steeds meer elektronica
Onder andere hierdoor bedroeg de doorlooptijd tussen het
slopen van de bestaande installatie en het in gebruik nemen van
de nieuwe installatie slechts 6 weken. Voor de uiteindelijke instal-
latie zijn een ponton en een hijskraan ingezet die in het water
voor de deur van de technische ruimte werden gepositioneerd. Na
het weghalen van het hekwerk konden alle onderdelen eenvoudig
naar binnen worden gehesen, geplaatst, geïnstalleerd en inbe-
drijf genomen. “De technische ruimte onder de Vlielandbrug is
relatief goed. Hij is zo hoog dat je er gewoon – en droog – in kunt
staan. Een belangrijk punt wat mij betreft omdat er steeds meer
elektronica wordt toegepast in hydraulische systemen om aan
de eisen en wensen van de klant te voldoen. Deze eisen botsen
ook wel eens. Enerzijds vraagt de klant om een beschikbaarheid
Er zijn frequentiegeregelde IE3 motoren toegepast waarmee het
energieverbruik nog verder daalt
36-37-38-39_vlielandbrughydrauliek.indd 38 08-02-2023 11:54