Pagina 32 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2023

AANDRIJFTECHNIEK | februari 202332
je componenten dicht bij een eindklant te zitten. Maar het hart
van onze technologie en het ontwikkelen van de productiema-
chines blijft hier in Helmond.”
Samenwerking Yanmar
Yanmar is sinds vorig jaar voor 51% aandeelhouder in ELEO.
Wat betekent dat voor jullie? Bleker: “Wij hebben een technolo-
gie die zeer geschikt is voor het klantsegment waarin Yanmar
actief is. Yanmar, groot geworden met dieselmotoren, heeft
een groene ambitie en wil fors inzetten op groen, duurzaam
en dus elektrificatie. Daarin past ELEO heel goed. Maar ook
andersom, Yanmar heeft overal ter wereld klanten zoals wij die
ook hebben. Bovendien hebben ze wereldwijd productiefacilitei-
ten en een enorm groot servicenetwerk. Een mooie manier voor
ons om internationaal op te schalen. Het meerderheidsaandeel
van Yanmar in ELEO zien wij meer als een samenwerking. Wij
hebben onze eigen manier van het flexibel en snel ontwikkelen
van nieuwe technologie, dat is onze kracht. In het wereldwijd
opschalen van productiesystemen heeft Yanmar weer veel erva-
ring. Die samenwerking biedt beide bedrijven veel voordelen.
Yanmar levert ook veel motoren aan andere marktseg-
menten, hoe kijken jullie daar tegenaan? “We mikken niet
alleen op het off highway segment, zeg maar de mobiele
machines. In andere segmenten zijn echter ook toepassingen
die hetzelfde soort eisenpakket hebben. Denk daarbij aan de
maritieme sector. We mikken vooral op high mix, low volume
toepassingen.”
Software en algoritmes
Elektrificatie is veel in het nieuws, op een positieve en soms
ook negatieve manier. Zo spelen de verkrijgbaarheid en delving
van de kostbare grondstoffen een grote rol. Bleker: “De bat-
terijcel is voor ons een volumeproduct en kopen wij in. Er zit
veel R&D in om die cellen steeds beter te maken en te kijken
naar minder belastende grondstoffen. Dat is een ontwikkeling
op zich. Op basis van die batterijcel gaan wij kijken, hoe werkt
deze, en hoe kunnen wij dit stukje ‘domme’ techniek, slim inzet-
ten? Hoe kunnen we de levensduur maximaal benutten? Hoe
zit het met recycling? We blijven wel nieuwe cellen adopteren
om voorop te blijven lopen.”
Hoe maken jullie van een ‘domme’ batterijcel, een slim
stukje techniek? “Daarin speelt software een grote rol,” zegt
Bleker. “Met software en algoritmes kunnen we goed zien in
welke toestand een batterijcel is en voorspellen hoe lang deze
nog meegaat. Niet alleen op een bepaald tijdstip, maar ook
over een jaar of over drie jaar. Maar ook hoe je het gebruik
kunt aanpassen om de levensduur te verlengen. Daarnaast
zit ook een flink stuk functionele software in onze pakketten.
Denk aan de communicatie tussen de modules onderling, de
applicatie en een stuk veiligheid.”
ELEO heeft een modulair batterijsysteem ontwikkeld dat
zich onderscheidt door het geavanceerde batterijmanagement-
systeem (BMS) en innovatief thermisch beheersysteem. Dit
brengt aanzienlijke voordelen met zich mee op het gebied van
veiligheid, betrouwbaarheid en levensduur. Bleker benoemde al
de communicatie tussen de batterijmodules en de applicatie.
Dat betekent intensieve samenwerking met OEM-ers. “Er is
R
uim een jaar geleden sprak de redactie van
Aandrijftechniek met Jeroen Bleker, één van de
drie oprichters van ELEO. Destijds waren er zo’n
20 medewerkers, nu zit het bedrijf al op 65 fte’s
en de groei is er nog niet uit. Op 26 januari spre-
ken we weer met Bleker, maar nu in de nieuwe fabriek. “We
staan vandaag heel bewust stil bij de opening van dit gebouw.
Niet alleen bij de nieuwe fabriek maar ook bij onze nieuwe gene-
ratie batterijsystemen, die we eerder op de Bauma al introdu-
ceerden.” Een belangrijk moment in de nog korte geschiedenis
van het bedrijf dat is ontstaan vanuit het TU/e-studententeam
Storm. “Zeker een belangrijk moment voor ons. Wat we hier
neerzetten met de nieuwe fabriek is duidelijk een ‘blueprint’
van hoe we wereldwijd kunnen gaan opschalen. De productie
van de batterijmodules is nu verregaand geautomatiseerd. Die
modules zijn de bouwstenen waar al onze R&D in zit. Deze
modules maken we in vijf varianten. En met deze modules
kunnen we duizend verschillende batterijsystemen maken.
Momenteel focussen we enorm op de automatisering van de
moduleproductie, zodat we dat ook internationaal kunnen gaan
opschalen. We hebben de ambitie om wereldwijd marktleider
te worden van batterijsystemen voor off highway applicaties.”
Wereldwijd opschalen
Een hoge ambitie, wereldwijd opschalen en marktleider
willen worden. Hoe gaat dat plaatsvinden? “We schalen eerst op
vanuit Helmond naar de Europese markt. Uiteindelijk willen we
ook dicht bij onze klanten of daar waar onze leveranciers zitten,
gaan produceren. De batterijcellen zijn belangrijke componen-
ten van ons. Maar de moduleproductie willen we uiteindelijk
wereldwijd gaan doen. Eerst Europa, dan Amerika en daarna
Azië met de nadruk op Japan en Korea. Daar zitten relatief veel
fabrikanten van off highway machines. Het is handig om met
De nieuwe fabriek is uitgerust met hoogwaardige machines met robots om een
geautomatiseerde productie mogelijk te maken
30-31-32-33_eleofabriek.indd 32 08-02-2023 11:51