Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2023

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel.: +31 (0) 6 24 71 79 54
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: (+31) 6 55 68 99 62
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2023 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
O
nlangs ben ik met mijn vrouw verhuisd. Eén van de
geneugten van verhuizen is dat je gaat kijken wat je
allemaal bewaart en wat eigenlijk allemaal weg kan. Voor
het verhuizen hadden we al een selectie gemaakt wat
meteen weg kon. Maar ook nu, vier maanden na onze
verhuizing, gaan we selectief door dozen heen die de verhuizing wél overleefd hebben. Zo ook een
doos met mijn oude technische schoolboeken, met daarin niet alleen boeken maar ook door de
MTS-opleiding zelf samengestelde dictaten. Zo ook het dictaat ‘HYDRAULICA’. Op een typemachine
gemaakt, met gekopieerde tekeningen en daarna enkelzijdig door een stencilmachine afgedrukt.
Daar ben ik eens even in gaan bladeren. Hydrauliek staat momenteel op mijn netvlies. Blader maar
eens door deze editie van Aandrijftechniek. Er staat genoeg in over hydrauliek en hydraulische
aandrijvingen. Dat niet alleen, er staan ook artikelen in over elektrificatie en de vervanging van
hydrauliek door elektrisch. Daar kunnen we niet omheen, dat gebeurt voor sommige toepassingen
en is een voldongen feit. Toch zijn er nog heel veel toepassingen waarin hydrauliek de enige
aandrijving is (en voorlopig ook nog blijft). Daar waar grote lineaire krachten moeten worden
uitgeoefend of bij toepassingen in ruwe omgevingen, zoals bijvoorbeeld zeewater of extreem
hoge temperaturen, is hydrauliek nog steeds favoriet. Een groter probleem is om nieuwe technici
te vinden die zich in de hydrauliek willen specialiseren, of alleen maar willen verdiepen. Zo was ik
eind januari bij de ALV van de Vereniging Platform Hydrauliek (VPH) in het Spoorwegmuseum te
Utrecht. Een prachtige locatie waar mensen met een technisch hart graag komen. De VPH is een
mooie club mensen waar figuurlijk de hydrauliekolie door de aderen stroomt. De bijeenkomsten
en symposia worden georganiseerd vanuit het oogpunt van kennisuitwisseling. Het was echter
jammer dat op zo’n ALV maar een man of 35 aanwezig waren, terwijl er bijna 140 leden zijn. Het zou
goed zijn als er nog meer leden bijkwamen. Vooral jonge mensen, maar ook bijvoorbeeld leraren
van technische opleidingen, die zo ook hun kennis en netwerk kunnen verbreden. Dat netwerken
gebeurt trouwens vaak onder het genot van een hapje en drankje. Mocht de kennis van hydrauliek
in de toekomst opdrogen, dan heeft Nederland een groot probleem. Dat beseffen veel mensen niet
(politiek!). Dan werken veel bruggen, sluizen, stuwen of zware machines niet meer, of hebben vaker
last van storingen. Het kan ook zo zijn dat onze Nationale trots de Oosterscheldekering ineens niet
meer werkt. Dan staat Nederland stil of loopt vol met water. Iets om over na te denken. Mijn dictaat
‘Hydraulica’ mag dan wel uit 1984 komen, die basishydrauliek kan nog zomaar eens van pas komen.
Hydraulica
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
/ Dieseko Group ontwikkelt eigen elektromotor / Koning opent batterijfabriek ELEO / Zuinige hydraulische brugaandrijving
#1 | 2023
| Motiontechnologie
entertainmentsector
gebaseerd op
innovatieve drives
01_covernidec.indd 1 08-02-2023 16:27
WIcreations ontwikkelt systemen
voor de entertainmentindustrie,
zoals liersystemen en
lineaire bewegingen om
podiumattributen te verplaatsen
en het bewegen en roteren van
schermen en verlichting. Het
bedrijf vertrouwt al jaren op de
drive-technologie van Control
Techniques, onderdeel van Nidec.
Nidec Netherlands B.V.
Kubus 155
3364 DG Sliedrecht
Tel.: (0184) 42 05 55
info.nl@mail.nidec.com
(foto Genesis: Lindsay Cave)
(foto product: Bert Jansen)
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 08-02-2023 16:41