Pagina 18 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2023

AANDRIJFTECHNIEK | februari 202318
Daarbij kwam dat eindklant BAM alle hydraulische aandrijvingen
wilde behouden. Ook in verband met de hydraulische tools die
gekoppeld worden aan de funderingsmachine. “Het betekende
dat de dieselmotor en brandstoftanks eruit gingen en werden
vervangen door een tweetal permanent magneet-elektromo-
toren, een fors batterijpakket en veel elektronica. Deze gehele
aandrijflijn werd ontwikkeld in samenwerking met partners VSE,
Danfoss en Webasto.”
Batterijcapaciteit 1200 kWh
De engineers van Woltman hebben onderzoek gedaan naar de
benodigde batterijcapaciteit, gebaseerd op gelogde metingen
op bouwplaatsen. De nu beschikbare capaciteit van 1200 kWh
is ruim voldoende voor een volledige werkdag. Netaansluiting
is alleen nodig voor veel zwaarder werk om in de rusttijd op te
laden en ook om piekvermogens te kunnen leveren. ’s Nachts
opladen is voldoende voor een nieuwe werkdag.
Het batterij-pakket van Webasto heeft een massa van 15 ton
en dat staat gelijk aan het conventionele contragewicht. “Er is
gekozen voor Webasto omdat dit bedrijf imponeerde met haar
valproef. Een batterijpakket van 350 kg doorstond een valproef
van 4 meter. Omdat er veel vibraties en trillingen zijn in een
drilling rig, gaf de valproef wel een indruk van de robuustheid.
Bovendien is de geschatte levensduur van deze batterijpakket-
ten zo’n 20 jaar.”
Thermisch beheer batterijen
Namens Webasto was Dr. Lena Beckmann aanwezig. Zij gaf de
aanwezigen een inkijkje in de batterijsector. “Webasto is in 2015
in de e-mobilitysector gestapt en sinds 2021 actief binnen de
batterijsector. Het is een markt vol uitdagingen en dan vooral
kijkend naar de TCO van batterijen. Het zijn dure componenten.
Bij de Electric Power
Pack range wordt
gebruikgemaakt
van luchtgekoelde
asynchrone
elektromotoren
In de sector off road equipment gaat het momenteel veel om
toepassingen voor prototypes. Wij willen daar een gestandaardi-
seerd portfolio gaan aanbieden, met een modulair ‘off the shelf’
systeem. Belangrijk bij batterijen is het thermisch beheer. Dat
doen wij met het Electrical Battery Thermal Management (eBTM)
systeem, dat de batterijen binnen het ideale temperatuurbereik
houdt. Hierdoor kunnen de batterijen de langst mogelijke levens-
duur bereiken en hun maximale prestaties leveren, ongeacht de
buitentemperatuur en belasting.”
De eBTM, die precies is afgestemd op de eisen van tractiebatte-
rijen, maakt een continue bewaking van de bedrijfstemperatuur
mogelijk en zorgt ervoor dat de verwarmings- en koelcircuits in
balans zijn om de batterijtemperatuur te allen tijde in het ideale
bereik van ongeveer 22 graden te houden. Ook ligt Beckmann
een tipje van de sluier op qua ontwikkelingen bij Webasto. “We
komen binnenkort uit met een next generation batterijconcept.
Deze hebben meer capaciteit binnen hetzelfde package. In 2025
starten we hier met serieproductie.”
Elektrisch hydraulisch powerpack
Tot slot de derde noviteit die de Dieseko Group liet zien. De nieuw
ontwikkelde Electric Power Pack range bestaat uit drie model-
len; de 250e, de 400e en de 700e. Hier worden juist luchtge-
koelde asynchrone elektromotoren toegepast. Legtenberg: “We
hebben hier voor asynchrone elektromotoren gekozen omdat
dit een standaard type motor betreft. Bovendien is er genoeg
ruimte voor. Daarnaast zijn ze goedkoper dan PM-motoren en
is het bewezen technologie.” De voeding van de power packs
kan vanuit het grid gebeuren of, waar geen aansluitingen zijn,
vanaf accucontainers. <
www.diesekogroup.com
16-17-18_dieseko.indd 18 08-02-2023 11:48