Pagina 17 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2023

17
Eigen elektromotor
is onderdeel van
elektrificatie-strategie
TEKST / FOTO’S / Paul Quaedvlieg
De elektromotoren in
het trilblok moeten
bestand zijn tegen
krachten van 20 tot
40G
>
T
ijdens de twee Electric Demo Days in Giessenburg
werden de aanwezigen ontvangen door Dirk
Smulders, CEO van de Dieseko Group. “Wij tonen
vandaag onze zero-emissie oplossingen. Vijf jaar
geleden hebben een roadmap ontwikkeld om de
producten schoner en duurzamer te maken. Hierbij staan veilig-
heid en robuustheid op de eerste plaats. Bovendien streven wij
naar zero-emissie in plaats van minder emissie.” Smulders duidt
daarmee op de noviteiten die de groep op de Bauma toonde.
Onder het mom van ‘Founding the Future’ liet het bedrijf daar
diverse oplossingen zien, die puur elektrisch worden aangedre-
ven; een Woltman 90Dre elektrische drilling rig, een PVE 24VMe
elektrisch-hydraulisch trilblok en een elektrisch-hydraulisch
eHPU power pack, de PVE 700e.
Hoogfrequente multi-polige elektromotoren
Op de Bauma stond hij al, maar is eigenlijk nog in ontwikke-
ling, het elektrische trilblok. “Conventionele trilblokken worden
hydraulisch aangedreven, maar de hydraulische hoofdflow kent
verliezen”, legt Herman Legtenberg, CTO van de Dieseko Group,
uit. “Er valt een energiebesparing te behalen van zo’n 20 tot 25%,
door over te schakelen op een elektrische aandrijving. Echter
treden er bij de werking G-krachten op van tussen de 20 en 40G.
Daar kan niet elke elektromotor tegen.”
Daarom is Dieseko momenteel met een aantal specialisten
bezig om een elektromotor te ontwikkelen die daar wel tegen
kan. Het bedrijf laat nu speciale elektromotoren ontwikkelen.
Dit zijn vloeistofgekoelde hoogfrequente (250 Hz) multi-polige
asynchrone elektromotoren. Legtenberg: “De wikkelingen zijn
met koolstof versterkt en ook de lagers zijn speciaal. Ze moeten
immers krachten tot 40G kunnen weerstaan.” De continue hoge
G-krachten zijn één van de aandachtspunten bij de elektrificatie.
Daarnaast speelt de hoge warmteontwikkeling in het carter van
het trilblok een rol. “Geforceerde koeling blijft noodzakelijk ten
behoeve van de betrouwbaarheid en levensduur van de machine
en de componenten.”
Dieseko wil de elektrisch aangedreven trilblokken eind volgend
jaar op de markt brengen.
Variërende energiebehoefte
De elektrische drilling rig Woltman 90DRe is ontwikkeld na inten-
sief marktonderzoek en samen met de opdrachtgever. Uniek
uitgangspunt hierbij was elektrificatie op basis van capaciteits-
vraag. De variërende energiebehoefte is geoptimaliseerd met
behulp van twee permanent-magneet elektromotoren (Danfoss-
Editron), in combinatie met twee batterij-units (Webasto),
waarop patent is aangevraagd. Hierdoor is de Woltman 90DRe
energiezuinig en uiterst krachtig wanneer dat nodig is.
De drilling rig wordt dus 100 procent elektrisch aangedreven.
Met zijn elektrisch-hydraulische vermogensregeling is deze boor-
installatie met een vermogen van 613 kW emissievrij. Er wordt
energie bespaard door het geoptimaliseerde elektro-hydraulische
aandrijfsysteem met verschillende motoren voor specifieke func-
ties waarvoor octrooi is aangevraagd. De maximale hydraulische
flow is 800 l/min en de maximale werkdruk is 320 bar.
Legtenberg geeft de aanwezigen tijdens de Electric Demo Days
een kijkje in de techniek achter de elektrificatie. “Bij de ontwikke-
ling van de elektrische 90DRe hebben we het vermogensverbruik
van de dieselversie gemeten. Daarbij wordt veel op stationair
toerental gedraaid, soms op een hoger vermogen. Dat power-
profiel was de basis voor de vermogensvraag per dag van de
elektrische versie.”
16-17-18_dieseko.indd 17 08-02-2023 11:48