Elektrische trucks zijn in de afvalsector ideaal vanwege de binnenstedelijke
werkzaamheden en de vele start-stopbewegingen
De verdichtingsschroeven
persen het gestorte afval
naar de container
De elektromotoren zijn eenvoudiger in te bouwen en aan te
sluiten dan hydraulische motoren
11
van hydrauliek meer en meer elektrische aandrijvingen in hun
portfolio opnemen. Dus het begint wel te verschuiven.”
Verschuiving naar systeemintegratie
De engineers van VDL Translift sparren regelmatig met de
engineers van Elsto Drives & Controls. Kennisdeling is hierbij
belangrijk. “Ons engineering team bestaat uit een mix van auto-
motive en werktuigbouwkunde-engineers met de bijbehorende
softwarekennis,” aldus Suidgeest. “Momenteel vergaren we
veel kennis op het gebied van elektrificatie. Dat doen we door
te sparren met toeleveranciers zoals Elsto. Ook dat hoort bij
de transitie naar elektrisch”.
Van der Mast is zeer te spreken over de samenwerking.
“Voorheen, bij een ander VDL-bedrijf, gebruikten we ook pla-
netaire tandwielkasten. Mijn collega daar was altijd positief
over Elsto. Ook dat ze onafhankelijk zijn, vonden we een prettig
kenmerk. Er zijn bedrijven die alleen maar hun eigen oplossing
of merk pushen, terwijl je er op dat moment nog niet aan toe
bent om een keuze te maken voor één oplossing.”
Volgens Worst is dat ook de achtergrond van Elsto: “We
zijn een tijd lang leverancier geweest van producten voor de
machinebouw . Al geruime tijd is daar een verschuiving gaande
richting systeemintegratie. We kijken met een open vizier naar
nieuwe toepassingen en samen met de klant gaan we na wat
de juiste oplossing is.” <
www.elsto.eu
www.vdltranslift.nl
08-09-10-11_vdlelsto.indd 11 08-02-2023 16:59