Pagina 10 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2023

AANDRIJFTECHNIEK | februari 202310
De elektromotoren en de bekabeling naar de motoren
voldoen aan IP65 omdat deze in contact komen met de bui-
tenlucht. De frequentieregelaars en andere elektronica zijn
in een schakelkast geplaatst, zodat deze wel beschermd zijn
tegen weer en wind.
Zowel de tandwielkast als elektromotor zijn berekend op
een bepaalde levensduur. De vorige generatie tandwielkas-
ten ging minder lang mee door vervuiling en vocht. Daarom
werd destijds Elsto benaderd. Suidgeest: “De levensduur hangt
natuurlijk ook grotendeels af van het gebruik. Wordt een afval-
inzamelvoertuig gebruikt in een 1-shift werkdag of wordt deze
door 3 shifts achter elkaar gebruikt binnen 24 uur? Aan de
motorzijde is de belasting vrij laag. Echter, de tandwielen die
direct aan de schroeven zitten, moeten de kracht overbrengen.
Je ziet daar wel slijtage, maar die is minimaal.”
Compleet fossielvrij
Er zitten meer hydraulische én potentieel te elektrificeren
aandrijvingen in de opbouwsystemen van VDL. “Momenteel
onderzoeken we welke bewegingen we nog meer kunnen elek-
trificeren,” legt Mathijs van der Mast uit, managing director bij
VDL Translift. “Technische studenten zijn daar nu mee bezig. Zij
beschrijven eerst de beweging en analyseren het krachtenspel
dat bij die beweging hoort. Aan de hand van haalbaarheid,
potentiële energiewinst en reductie van complexiteit gaan wij
keuzes maken. Wat eerst en wat heeft zin? De stip aan de hori-
zon is een compleet fossielvrij voertuig. Dus geen brandstof,
maar óók geen hydraulische olie. Er kunnen lekkages optreden
en het gaat wel eens mis doordat een hydrauliekslang breekt.
Ook het aansluiten van elektrische aandrijvingen is veel eenvou-
diger in vergelijking met een hydraulieksysteem.” Maar ook Van
der Mast weet dat je niet zomaar alles kunt elektrificeren. “We
kunnen momenteel nog niet zonder hydrauliek voor bepaalde
aandrijvingen. Het heeft immers een aantal sterke eigenschap-
pen. Het is compact en krachtig. Wel zien wij dat leveranciers
Optimalisatie elektrische aandrijving
Bij de elektrificatie van de schroeven werd veel tijd geïn-
vesteerd in het bestuderen van het energieverbruik van de elek-
trische aandrijvingen. Het heeft de nodige tijd en inzet gekost
om dat te optimaliseren. De engineers van VDL en Elsto hebben
hier intensief samengewerkt. Ook was het lastig om het vermo-
gen in te schatten. Suidgeest: “Dat hebben we wel gespiegeld
aan de hydrauliek. Een elektromotor kan makkelijk overbelast
worden totdat deze warm wordt. Een afvalinzamelvoertuig
leegt containers, dan gaat hij persen, dan gaat hij weer rijden en
stopt hij weer. Soms maar 10 meter, soms 500 meter. Na iedere
cyclus koelt de elektromotor weer af, voordat hij weer moet
draaien. We hebben dan ook veel onderzoek gedaan naar het
juiste vermogen. We wilden tenslotte ook geen elektromotor
die te groot, te zwaar en te duur is.” Uiteindelijk viel de keuze
op een luchtgekoelde servomotor. Ook de frequentieregelaars
in de schakelkast zijn luchtgekoeld. “Dat is goedkoper en vergt
minder onderhoud.”
Elektrische trucks zijn in de afvalsector ideaal vanwege de binnenstedelijke
werkzaamheden en de vele start-stopbewegingen
|||BESTURINGEN AFGESTEMD OP DE AANDRIJVING
Elsto Drives & Controls heeft naast een groot pakket aan motoren en tandwielkasten ook
de nodige kennis en kunde in huis voor het ontwikkelen en bouwen van besturingen voor
machines en installaties. Naast losse componenten zijn compleet geteste en ingeregelde
sub-assemblies leverbaar. Deskundig ingeregelde software zorgt voor de maximale
operationele inzetbaarheid. Regelaars van Bonfiglioli Vectron spelen daarbij een centrale
rol. De besturingsafdeling levert zowel eenvoudig ingeregelde schakelkastjes als complexe
gecombineerde besturingssystemen. Paneelontwerp en programmastructuur worden in
overleg met de opdrachtgever uitgewerkt.
Bij Elsto worden de schakelkasten voor VDL geassembleerd en daarna getest (foto: Elsto)
08-09-10-11_vdlelsto.indd 10 08-02-2023 16:58