Pagina 9 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2021

09
Digitalisering, data en
de impact hiervan
op de engineer
>
T
ijdens de Nationale Aandrijftechniekdag begin
oktober hielden Productmarketing Manager Robert
Vincente en Project Engineer Bart van Let een
presentatie over digitalisering en dan met name
de impact van digitalisering op de engineer. En
wat een bedrijf als Festo kan doen om die engineer te helpen.
Waarom is digitalisering zo belangrijk voor een bedrijf als
Festo en hoe implementeren jullie dat? Robert Vincente: “We
kunnen door digitalisering efficiënter werken, de kwaliteit van
ons werk gaat omhoog en het zorgt voor innovatie. En hoe we
dat doen? De sleutel tot digitale technologie zijn standaard
modellen en data-formats. Platformen zoals Industrie 4.0
zijn daar volop mee bezig. Zo is het doel van dit platform om
samen met de industrie, zowel leveranciers als eindgebruikers,
te komen tot standaarden die ervoor kunnen gaan zorgen dat
we de complete digitale ecosystemen kunnen gaan realiseren.
Men noemt dat ook wel de ‘asset administration shell’, een
digitale vertegenwoordiging van de complete levensduur van
een component of machine. Van ontwerp tot het in productie
nemen. De ‘asset administration shell’ geeft toegang tot alle
digitale data gedurende de levensduur.”
Gestructureerde data
Hoe gaat bijvoorbeeld een design-engineer om met zijn
data? “Laten we beginnen bij het ontwerp van de machine,” legt
Vincente uit. “Na het ontwerp en bouwen wordt de machine in
productie genomen en gaat deze data genereren. Ook is onder-
houd nodig aan de machine. Al deze fases van ontwerp tot
onderhoud worden naadloos met elkaar verbonden. Daarvoor
is het belangrijk dat alle data gedurende die levensduur op een
gestructureerde manier verzameld wordt en ook steeds up-to-
date blijft.”
Om welke data gaat het dan precies? Volgens Vincente moet
je dan denken aan engineering data, data die een omschrijving
geeft van het component of de machine, maar ook data die sales
kan gebruiken in een offerte. “Denk hierbij aan configure-to-order
systemen. Ook wordt er tijdens productie veel data verzameld
bijvoorbeeld via protocollen als OPC UA. Daaromheen zit een stuk
intelligentie, dat zorgt voor extra functionaliteit.”
Automation ML
Zoals gezegd is de eerste stap engineering. “De eerste uit-
daging waarmee engineers te maken krijgen is de hoeveelheid
verschillende softwarepakketten waar ze mee te maken hebben.
Denk aan CAD-systemen en simulatiesoftware. Deze hebben
allemaal hun eigen taal. Engineers besteden veel van hun tijd
aan het converteren van die verschillende formats. Daar gaat
verandering in komen. Een van de standaarden waar Industrie
4.0 aan werkt is Automation ML. Dit moet een internationale
CAD-standaard worden waar alle softwareleveranciers gebruik
van kunnen gaan maken,” aldus Vincente.
Echter voordat je die data hebt, bijvoorbeeld de E-CAD data,
heb je ook input nodig. Die input komt van verschillende tools.
Vincente: “Binnen Festo hebben we diverse online tools waarmee
engineers bijvoorbeeld een component zoals een pneumatische
cilinder kunnen samenstellen, maar ook individuele componen-
ten kunnen simuleren tot complete handlingsystemen. Deze
online tools gaan al die data geschikt maken voor Automation ML
zodat deze data in andere software gebruikt kan gaan worden.”
Automation ML bevindt zich momenteel in een testfase.
Niet alleen Festo is hiermee bezig, ook diverse andere bedrijven.
Automation ML is een dataformat waarin alle informatie van een
Een iPad of laptop
wordt straks onderdeel
van de gebruikelijke
gereedschapskist
Bart van Let: “Alles wat je niet zelf hoeft te tekenen, scheelt gewoon tijd en energie”
08-09-10-11_festo.indd 9 01-02-21 13:05