07
Rolls-Royce heeft onlangs met succes zijn eerste vliegtuigmotor getest op haar nieuwe
moderne Testbed 80. Deze grootste en slimste indoor aerospace testbank ter wereld
staat in Derby (UK). De eerste testrun werd uitgevoerd op een Rolls-Royce Trent XWB
vliegtuigmotor. Het is een belangrijke mijlpaal in het project. De testbank is al bijna
drie jaar in aanbouw en kostte een slordige 90 miljoen pond. Testbed 80 is ontworpen
om een reeks van huidige motoren te testen, waaronder de Trent XWB en de Trent 1000.
Maar de testfaciliteit kan tevens de UltraFan demonstrator testen, de volgende generatie
nog effi ciëntere vliegtuigmotoren. Eveneens is Testbed 80 voorbereid op het testen van
hybride of volledig elektrische aandrijvingen van de toekomst. De veelzijdigheid van het
testbed betekent dat het geschikt is voor motoren van alle maten tot 155klbf stuwkracht.
Als onderdeel van de ‘decarbonisation strategy’ zet Rolls-Royce zich ook in voor het
bevorderen van de opschaling van duurzame vliegtuigbrandstoffen, de zogenaamde
Sustainable Aviation Fuels (SAF’s).
De testdatasystemen binnen Testbed 80 leveren supersnel data aan de beveiligde
opslagsystemen, die voor het eerst direct gekoppeld zijn aan analytische modellen en
beschikbaar zijn voor engineers. Rolls-Royce kan nu gegevens verzamelen van meer dan
tienduizend verschillende parameters van een vliegtuigmotor. Dit met behulp van een
complex netwerk van sensoren die zelfs de kleinste trillingen detecteren tot 200.000
metingen per seconde. De gegevens helpen Rolls-Royce om het gedrag van haar motoren
beter te begrijpen. Tevens is het testbed de thuisbasis van een krachtige röntgencamera
die in staat is om dertig beelden per seconde vast te leggen. Deze worden direct naar
een veilige cloud-omgeving gestuurd. Hierdoor kunnen technici over de gehele wereld de
beelden analyseren in combinatie met tienduizend andere dataparameters die worden
gemeten.
www.rolls-royce.com
06-07_fotospread.indd 7 01-02-21 13:04