Pagina 43 van: Aandrijftechniek – nummer 1 – 2021

43
TEKST / Frank Paluch (Turck GmbH), bewerking Paul Quaedvlieg
FOTO’S / Turck
Met het e-Cart-systeem speelt KRUPS FÖRDERSYSTEME in op de toegenomen eisen van de moderne assemblage-
en testautomatisering op het gebied van veiligheid, onderhoud en communicatie. Een onderhoudsvrij traject en
intelligente, aangedreven transportmodules, gebundeld met decentraal gestandaardiseerde systeemcomponenten,
zorgen voor een flexibele en veilige automatisering van de assemblage. Dit verhoogt de beschikbaarheid en
maakt flexibele processen met minimale batchgroottes mogelijk. De afzonderlijke modules van het traject
worden autonoom aangestuurd door de TBEN-L-PLC van TURCK. Met de multibus-geschikte IP67 PLC biedt Krups
gestandaardiseerde en geoptimaliseerde besturing van de afzonderlijke componenten. Dit stelt klanten in staat om
de bedrading en de inbedrijfstellingstijd te verkorten en het systeem eenvoudig uit te breiden.
O
p veel plaatsen lijken de productiehallen van
autofabrikanten of Tier 1-leveranciers op goed
lopende uurwerken. Op de afzonderlijke werksta-
tions zetten robots en medewerkers zich in voor
nauwkeurig getimede montage- en teststappen
om het behandelde object vervolgens weer terug te leiden naar
de processtroom. Maar als er één tandwiel kapot gaat, loopt de
hele fabriek in de soep, vooral als dit tandwiel het productie-
transportsysteem is.
Maximale beschikbaarheid en flexibiliteit staan bovenaan
het verlanglijstje van de klant. Dit zet de fabrikanten van trans-
portsystemen onder druk om te innoveren. Het doel is onder-
houdsvrije en flexibelere transportsystemen die gemakkelijker en
sneller te integreren zijn en die, na verrekening van alle directe en
indirecte kosten, in het beste geval goedkoper en sneller beschik-
baar zijn dan alternatieve oplossingen.
Op het gebied van assemblage- en testautomatisering is
Krups met zijn hoofdfabriek in Dernbach, Duitsland, een van de
marktleiders. Het bedrijf is gespecialiseerd in automatiseringssys-
De TBEN-L-PLC van Turck stuurt
de Krups-transportmodules
aan – de communicatie naar de
periferie verloopt via CAN, naar de
installatiebesturing via Profinet of
Ethernet/IP >
temen die montage- en teststations efficiënt met elkaar verbin-
den. Met het nieuwe e-Cart-systeem kunnen actief aangedreven,
intelligente werkstukdragers worden geïmplementeerd die werk-
stukken kunnen roteren, optillen, vastklemmen of kantelen.
Onderhoud overbodig maken
De nieuwste ontwikkeling van Krups is een hoog beschikbaar
transportsysteem dat geheel nieuwe wegen bewandelt – of aan-
drijft. Philipp Krups, bedrijfsleider van de tweede generatie, legt
het basisidee uit: “In een klassiek rollenbaansysteem bevindt de
aandrijving zich in de transportband. We hebben veel mechanica
in de lijn en dus ook de bijbehorende slijtage. Onderhoud is altijd
een probleem met vast geïnstalleerde systemen. Daarom wilden
we het systeem omdraaien en het onderhoud aan het traject
overbodig maken. We hebben een passief traject ontwikkeld dat
volledig onderhoudsvrij is. Alle technologie en elektronica zit nu
in de rijdende wagens, de zogenaamde e-Carts. Deze elektrisch
aangedreven wagens hebben een zelfdiagnosesysteem en kunnen
indien nodig uitgenomen worden voor preventief onderhoud.
42-43-44-45-46_krupsturck.indd 43 01-02-21 13:19