39
Innovatieve startup
herdefi nieert de
brommer
TEKST / Edwin Rensen
FOTO’S / Brekr, Edwin Rensen
>
H
et vijfkoppige team van Brekr, gevestigd
in Doetinchem, is in 2018 gestart met de
ontwikkeling van een nieuwe elektrische
brom- en snorfiets. Vanaf het begin lag de
focus op de aandacht voor techniek en design.
Founder Niels Willems vertelt in de voormalige gevangenis
De Kruisberg, waar meer innovatieve ondernemers een stek
hebben gevonden, dat met Brekr een ‘nieuw archetype’ op de
markt is gezet. “Vroeg of laat gaan we met z’n allen elektrisch
rijden en in zo’n transitiefase waarin we ons nu bevinden
gaan er deuren open voor een nieuwe standaard. Zo is het ook
met auto’s gegaan,” aldus Willems die na veel brainstormen,
schetsen en testen met zijn team is gekomen tot een apart
model. “Er is eigenlijk geen enkel vervoermiddel dat erop
lijkt,” zegt hij. “We hebben gekozen voor een aluminium
frame in plaats van staal. Bij scooters is normaal een stalen
buizenframe met plastic omhuld de norm. Wij kiezen voor zo
licht mogelijk materiaal omdat iedere kilo van de actieradius
af gaat. Het frame is tevens het design.” Volgens de bouwers
is het model al met al zo´n 20 kg lichter dan een gemiddelde
brommer. Het nieuwe vervoermiddel heeft grote wielen en
kent een laag zwaartepunt.
Uitneembare accu’s
Het model heeft ruimte voor twee uitneembare accu’s.
Elke accu heeft een capaciteit van 2,0 kWh waarmee 50 tot
80 km gehaald wordt. Voor iedere 80 kilometer is één oplaad-
bare accu nodig. “Deze weegt 10,8 kilo en is makkelijk met
een connector los te maken. Met één accu is het mogelijk 50
kilometer te rijden met een snelheid van 45 kilometer per uur
of 80 kilometer met een snelheid van 25 kilometer per uur,”
legt Willems uit. Volgens hem was bij het ontwikkelen van de
capaciteit van de accu wel sprake van een dilemma. “Mensen
willen ver rijden, maar tegelijkertijd een lichte accu. Die is
namelijk uitneembaar zodat je ook je accu kunt opladen als
je de brommer niet bij een stopcontact kunt parkeren of in de
openbare ruimte staat. Dan is het goed om zo min mogelijk
gewicht te hebben. Je wilt ook een lichte brommer natuurlijk,
maar die hoef je niet in zijn geheel op te tillen. Wij hebben
hier een modus in gevonden denken we.” Het lichtgewicht aluminium frame van de Brekr
De assemblage en verdere productie van de Brekr vindt plaats in Veghel bij IBN
38-39-40-41_brekr.indd 39 01-02-21 13:18